Rick Hoenderop vertelt over hun verkenning van de nieuwe MTB-reis: TransAlp Mont Blanc-Matterhorn

Na twee geslaagde Tour du Mont Blanc reizen vertrok Rick Hoenderop samen met Sidney en chauffeur Herman naar Italië om daar routes te verkennen voor een nieuwe reis voor dit seizoen: de TransAlp Mont Blanc - Matterhorn. Dat het een avontuur zou worden was wel duidelijk, maar dat het zo mooi zou zijn was alleen maar te hopen! Hieronder lees je het verhaal van Rick over de verkenning van de routes waar hij naar eigen zeggen één van zijn mooiste fietsdagen ooit reed.

Vasa-Sport-reizen-mountainbike-Mont-blanc-Matterhorn-mtb-reis

Ieder nam zijn eigen route

De eerste dag vertrokken we van de Italiaanse plaats Courmayeur waarbij we gelijk een eigen route gingen verkennen. Dat moet wel bij een verkenning want met zo veel paadjes, kilometers en hoogtemeters zou het anders niet efficiënt zijn.

Sidney had vandaag een paar fantastische trails te pakken en ik deed een overgang over 2533 meter, waarbij ik één van de steilste en zwaarste asfaltklim ooit voor mijn kiezen kreeg. Deze zijn dan ook niet in de route opgenomen ;-).

Na wat sneeuwvelden en een fantastisch lange afdaling reden zowel Sidney als ik hele gave trails waar nauwelijks hoogteverschil in zat, kortom goed voor de flow! ’s Avonds zijn we met zijn drieën in het gezellige centrum van Aosta bij een goede pizzeria gaan eten en sloten we af met een grote Italiaanse ijsco. De basis voor de volgende dag was gelegd!

Er leek geen einde aan te komen…

De tweede dag stond in het teken van “een stijgende tendens''. We reden namelijk van Aosta (580m) naar Breuil Cervina (2010m). Ook op deze dag splitste onze routes direct vanaf de start. Na een stuk fietspad ging ik links omhoog en begon aan de klim waar maar geen einde aan kwam. Na wat oponthoud door twee banden die ik tegelijkertijd lek reed (zowel voor als achter) kon ik weer verder. Weliswaar niet continue omhoog, maar wel grotendeels tot de volgende etappeplaats van deze mtb-reis.

’s Avonds kwam ik moe en voldaan in het hotel aan. Wel met een glimlach op mijn gezicht, want het was een zeer nuttige en mooie verkendag!

Ook Sidney heeft deze dag zeer nuttig werk verricht. Hij heeft vele paadjes op hoogte gevonden, alternatieven gevonden voor paadjes die juist niet te rijden zijn en via een lift een mooi einde gevonden om het asfalt te vermijden. Ook deze avond moesten de nodige calorieën weer worden aangevuld.

Nog nooit zo’n hoge overgang gemaakt

De derde dag was een hele bijzondere. Dit keer gingen we samen op weg richting Zermatt (Zwitserland) waarbij we de Theodulpass trotseerden. Deze overgang met 3338m is de hoogste overgang die we beide ooit met de fiets hebben gemaakt. Om hier te komen was het wel afzien. De laatste 500 hoogtemeters moesten we namelijk met de fiets op de nek afleggen en het stuk daarvoor was alleen voor de hele sterke op de fiets te rijden.

Euforisch bereikten we samen de top en maakten we mooie foto’s en filmpjes van elkaar, waarbij we in de afdaling door de skiërs van het zomerskigebied van Zermatt op de skipiste werden ingehaald:

Unknown Object

‘’Eén van mijn mooiste fietsdagen ooit’’

Na een lange afdaling even snel langs de bakker om een paar taartjes en cola te kopen, om deze vervolgens in de Gornergratbahn (“the Matterhorn railway”) op te eten en drinken. De Gornergratbahn is een wereldbekend treintje die je vanuit het autovrije Zermatt naar ruim 3000 meter brengt. Dat geeft de mogelijkheid om vanaf daar fantastische fietsbare trails te rijden waarbij de uitzichten op o.a. de Matterhorn en de Monte Rosa fenomenaal zijn.

Eenmaal boven gingen we weer uit elkaar: Sidney reed trails aan de noordwest zijde en ik aan de zuidoost kant van Zermatt. Met een zeer lange en fietsbare trail op hoogte wist ik nog een geweldig paadje te vinden die in het dorpje uit kwam waar Herman ons al weer stond op te wachten. Deze fietsdag zou ik beschrijven als “een van mijn mooiste fietsdagen ooit”. Ik kan niet wachten om dit andere fietsers te laten zien tijdens de reis eind augustus.

’s Avonds bestelde we een fles goede wijn en proostte we op een geslaagde verkenning met vele belevenissen, hoogtepunten en gelukkig ook zonder ongelukken. Wederom beseften we dat we bevoorrechte mensen zijn omdat we dit fietsgenot en deze levensvreugde aan jullie kunnen overbrengen!

Unknown Object

Groeten Rick Hoenderop.

Lijkt het jou wat om in 6 etappes van de hoogste berg van de Alpen naar de mooiste berg van Europa te rijden? Dan moet je zeker even de reispagina bekijken: