Panorama TransAlp Dolomiti, dé reis voor als je van afdalen houdt

Maar waarom eigenlijk? En is mijn fiets wel geschikt voor deze reis? Hoe goed moet ik kunnen afdalen? Welke vaardigheden heb ik nodig? Je leest het in dit artikel.

MTB reis TransAlp dolomieten afdalen


Zo kunnen we langer en meer afdalen

Evenveel zelf omhoog klimmen als bij andere TransAlps, maar veel meer afdalen. Klinkt goed toch? Dat is precies wat we gaan doen bij de Panorama TransAlp Dolomiti. We maken daarbij namelijk gebruik van liften om makkelijker boven te komen. Stel dat je in een etappe met niveau blauw 1.500 meter op de fiets en met 2 liften die dag ook nog eens 2.000 hoogtemeters overbrugt, dan betekent dat maar liefst 3.500 hoogtemeters om te dalen en in de Dolomieten zijn dat heel vaak prachtige lange singletrails.

MTB reis dolomieten met afdalen

Langer op hoogte

Door het gebruik van de liften kunnen we ook langer op hoogte blijven. Je komt zo op paden, die anders niet of moeilijk te bereiken zijn. In deze reis is de beroemde Bindelweg daar een goed voorbeeld van. Op deze prachtige trail blijf je kilometers lang op een hoogte tussen de 2.300 en 2.500 meter. Bekijk de video om te zien waarom je deze highlight niet mag missen.     

Bindelweg: 

Prachtige Panorama’s

Omdat we zoveel en lang op hoogte zijn zal je verstelt staan van de vele beeldschone panorama’s. Panorama’s zijn overal prachtig, maar in de Dolomieten vinden we ze toch wel het allermooist. Bekijk de onderstaande foto’s en oordeel zelf.

MTB transalp dolomieten met afdalen

MTB transalp dolomieten met afdalen

MTB transalp dolomieten met afdalen

MTB transalp dolomieten met afdalen

MTB transalp dolomieten met afdalen

Deze vaardigheden heb je nodig voor deze reis

Je moet voor deze reis hetzelfde kunnen als voor andere TransAlps en Giro’s, maar je moet afdalen wel leuk vinden en het behoorlijk kunnen. Je hoeft nog niet alles te kunnen, want je leert tijdens deze reis veel en daar helpen we je natuurlijk ook bij. Maar vind je afdalen niet leuk, dan heb je op de vele singletrailafdalingen van deze TransAlp geen plezier en moet je veel lopen. Ook je fiets speelt hier natuurlijk een belangrijke rol, maar daarover lees je verderop meer.

De onderstaande technieken, die we ook bij onze clinics in Nunspeet (waar de video’s zijn opgenomen) oefenen, komen tijdens deze reis goed van pas: 

Trackstand
Even stil kunnen staan met je fiets om daarna door te kunnen fietsen. Dat heb je nodig om de goede lijn te kunnen kiezen en soms moet je heel rustig over een obstakel kunnen rijden zodat je daarna niet steeds meer snelheid opbouwt in de steile afdaling waardoor je de controle verliest.

Drop kunnen rijden (niet springen) 
Door de steilheid van de afdaling zou je bij springen teveel snelheid maken waardoor je de controle over de fiets verliest. Je rijdt zo’n drop door je lichaamszwaartepunt achter je zadel te verplaatsen en daarna weer naar voren te brengen. Met een dropper, om je zadel snel lager te kunnen zetten, gaat dit veel makkelijker en het is echt een groot voordeel om deze op je fiets te hebben.

Switchback: handig, maar geen noodzaak
Natuurlijk zitten er ook veel krappe bochtjes in deze reis. Als je de switchback nog niet echt beheerst is dat niet zo’n ramp, want dit is nu juist een techniek die je tijdens de reis goed kan leren. We helpen je hierbij natuurlijk!. Voor een switchback hoef je zeker niet altijd je achterwiel in de lucht om te zetten. De meeste switchbacks zijn gewoon op de fiets te rijden. Ook hier geldt dat je het met lage snelheid moet kunnen uitvoeren, anders ga je te snel voor de meestal lastige passages, die volgen. 

Dus houd je van afdalen en beheers je bovenstaande technieken redelijk dan is deze reis geschikt. Je zult merken dat je techniek gedurende de week snel verbetert omdat je veel oefent. Vraag de gidsen gerust om tips. Ze helpen je graag!

Dit is de ideale fiets voor deze TransAlp

De ideale fiets voor deze transalp is een fully met 120 - 150 mm veerweg en een dropper.
Zo, het hoge woord is er uit. Dit wil overigens niet zeggen dat je met een fully met minder veerweg of een hardtail deze TransAlp niet kan rijden. Dat kan natuurlijk wel, maar dat vraagt wel wat aanpassing in snelheid en techniek.
Laat je de snelheid te hoog oplopen, dan kan de achterkant nog wel eens gaan stuiteren. Dus met je knieën moet je de klappen eruit halen. Ook moet je de snelheid niet te hoog op laten lopen op ‘stuiter-afdalingen’. Tijdens de week oefen je veel dus je zal merken dat je vanzelf steeds handiger wordt met je hardtail. Laat een hardtail je er dus zeker niet van weerhouden om met deze reis mee te gaan als je graag wil.

Bijna nog belangrijker dan het wel of niet hebben van een fullsuspension zijn de banden en een dropper (alternatief: snelspanner).

Dropper/zadelsnelspanner
Een dropper geeft veel meer controle over je fiets tijdens het afdalen en met één klik staat je zadel weer in de goede stand om weer omhoog te kunnen fietsen. Het is wel een investering, maar die is zeker de moeite waard als je van plan bent vaker in de bergen te fietsen. Vind je de prijs toch te hoog dan is een zadelsnelspanner absoluut een must, want je zadel moet naar beneden kunnen!

Banden
Deze moeten goede noppen hebben zoals de Nobby Nic of de Hans Dampf en voldoende breed zijn 2.25 minimaal, maar liever 2.35 als dat in je frame past. Zo heb je veel controle over je fiets, betere grip met de banden en meer comfort door de demping van de banden.

MTB banden

En denk nu niet dat je conditioneel niet aan je trekken komt. Zoals in het begin al geschreven, de hoogtemeters, die je met de lift maakt worden opgeteld bij de hoogtemeters, die je zelf moet fietsen en dat zijn er (bijna) net zo veel als in een reis zonder liften. Je weet, dat onze gidsen geen mietjes zijn en dit is voor de meesten één van de favoriete reizen. 

Twijfel je toch nog of deze reis bij jou past? Mail of bel gerust. We adviseren je graag.


Kijk voor meer informatie, data, dagprogramma en prijzen op de website:

Panorama TransAlp Dolomiti >>