Een prachtige langlaufweek in Zweden met de Vasaloppet

Op het vliegveld van Stockholm ontmoetten we elkaar en daar was al duidelijk dat we er allemaal veel zin in hadden! Na maanden van voorbereiding en voorpret kon deze langlaufweek eindelijk van start gaan, met natuurlijk als hoogtepunt de grootste langlaufwedstrijd van de wereld, de Vasaloppet! In 2 busjes reden we naar Orsa waar we ons bij aankomst installeerden in de gezellige Zweedse Stuga.

langlaufen reis vasaloppet begeleiding training

Eerste training Orsa Gronklitt

Na een welkome nachtrust maakten we onze ski’s in orde en verplaatsten we ons naar Orsa Gronklitt, een prachtig langlaufcentrum. Hier deden we de gezamenlijke warming- up en verdeelden we de groepen in 2-en. Onder leiding van Nicole en Rick werd het sneeuwgevoel weer aangewakkerd en de technieken herhaald. We lunchten in een restaurant zodat we in de middag ook nog genoeg energie hadden voor een leuke tocht van ruim 10km met instructie. ’s Avonds vertelde Rick tijdens de briefing wat de volgende dag het programma zou zijn.

Het feest gaat beginnen!

We verplaatsten ons naar de startplaats van de Vasaloppet, Sälen, om zo het eerste deel van het parcours te kunnen verkennen. We brachten een bezoek aan het “starthus” en we konden alvast zien hoe het enorme startveld met de verschillende startvakken eruit zag. Na nog wat spoorwissels geoefend te hebben gingen we de eerste klim op. Nu nog ontspannen en met ruimte, maar dat zou zondag wel anders zijn met bijna 15.000 andere langlaufers… We oefenden de visgraat omhoog en het bijhouden van je stokken. Nadien langlaufte iedereen onder prachtige omstandigheden met zon en goede sporen naar de eindplaats van vandaag, Mångsbodarna, waar de busjes inmiddels weer stonden om ons terug te brengen.

Woensdag stond het verkennen van het tweede deel van het parcours op het programma. Het langste stuk van 38km van Mångsbodarna tot aan Oxberg. Voordat we vertrokken was er nog een afdaalinstructie en oefenden we, hoe de bekertjes bij de drankposten aan te pakken. We lunchten in Evertsberg waar iedereen weer samen kwam. Na op het laatst nog wat pittige klimmetjes getrotseerd te hebben kwam het zonnetje erdoor, wat voor mooie plaatjes zorgde. Moe maar voldaan reden we weer terug naar de camping, waar het avondmaal ons allen goed smaakte.

vasaloppet-langlauf-reis-begeleiding-training

De laatste check van het parcours

Heerlijk was het om op een rustig tempo het laatste deel te kunnen afleggen op de ski’s. In het begin was het nog wel even oppassen want er zaten een paar ijzige afdalingen bij, maar op het laatste stuk, deels door de bossen, was het lekker glijden naar Mora toe. De kilometerborden telden af en toen we in de finishlaan aankwamen gaf dat toch wel een lekker gevoel. We weten nu wat ons te wachten staat, alleen moeten we zondag de afgelopen dagen in 1 dag afleggen! Dat is toch wel een aardig eindje beseften we ons en nadien kwam het vooral op uitrusten aan.

Koffietoer

Vrijdagochtend deden we de gordijnen open en zagen we dat het wederom stralend zonnig was. We reden naar Orsa Gronklitt waar het prachtig langlaufen was. Na een warming-up oefenden we het tentje bouwen en de massastart, wat mooie beelden opleverde. Aansluitend skiede we naar een knus hutje voor overheerlijke koffie met taart. Uitbuiken op de latten terug naar de busjes met een dalende tendens, was ook wel een lekker gevoel.

In de middag brachten we een bezoek aan Mora en was er de gelegenheid om souvenirs en de laatste spulletjes te kopen. In de avond was de officiële Vasaloppet briefing, waarbij de startnummers onder opzwepende muziek werden uitgedeeld. Met het startnummer onder ons kussen sliepen we deze nacht als een roosje.

Relaxen en rusten

Terwijl de Vasa crew de 65 paar ski’s aan het waxen was, konden de deelnemers genieten van de rust en de beentjes omhoog doen, zodat alle energie opgespaard kon worden voor de volgende dag. Een fijne dag om je spulletjes klaar te maken zonder stress en uitgerust aan de start te verschijnen.

Zondag: De Vasaloppet

Dé dag waar we het hele jaar naar uitkeken was dan eindelijk daar. En de wekker om 02:00 uur deed ons dat maar al te goed beseffen. We vertrokken naar Mora waar we de bus namen naar de startplaats Sälen. Hier was het, ondanks het vroege tijdstip, al een drukte van jewelste. We legden onze ski’s in het startvak, leegden de laatste spanningen in de begeerde dixi en maakten ons startbereid. Om 08:00 uur begonnen we samen met nog bijna 15.000! andere langlaufers aan deze heroïsche tocht.

Foto: Ronald Hoogendoorn

Door de verse sneeuwval was het erg zwaar, want er waren nauwelijks tot geen sporen onderweg en de sneeuw erg langzaam. Aangezien de toppers een uur boven de snelste tijd ooit binnen kwamen, was dat wel een teken dat het zeer langzaam was. Des te groter is dan ook de prestatie van diegene die het alsnog binnen de tijdslimiet gehaald hebben. Respect voor een ieder die zijn eigen grenzen heeft leren kennen en verlegd heeft! Bij de finish wachtten we elkaar op en aansluitend dronken en aten we gezellig in de Wasastugan met de meest mooie verhalen over wat we allemaal beleefd headden.

Aan al het moois komt een eind

Nog in een roes van euforie reden we terug naar Stockholm, waar we tijd tekort kwamen om onderweg onze vrienden en familie op de hoogte te stellen van wat we de dag ervoor wel niet beleefd hadden. Gelukkig hebben we foto’s, verhalen en herinneringen die ons altijd bij zullen blijven en waar Nicole en Rick zich vereerd voelen hier onderdeel van uitgemaakt te hebben.

vasaloppet-langlauf-reis-begeleiding-training

Het Vasa team bedankt jullie voor de gezelligheid, een prachtig langlaufavontuur in Zweden en hoopt jullie een volgende keer weer te mogen begeleiden!

In 2020 de Vasaloppet doen?

We begeleiden je graag naar de finish! Kom naar de Vasaloppet Kick off bijeenkomst op 26-04-19. Marco Puik vertelt je alle ins en outs over materiaal, trainen, de marathon en meer. Deelname is gratis en vrijblijvend. Ga voor meer informatie en inschrijven naar de website: