Hoog liggende latten op het EO-MTB ing Final Exam

Half oktober reisden  Vasa MTB gidsen en collega's Bas Kwaaitaal, Gijs-Jan Lavèn en Paul de Vries af naar Magglingen Zwitserland. Deze keer niet om een reis te begeleiden of te gidsen maar voor het afleggen van hun Final Exam van deze MTB opleiding. Bas vertelt wat ze hebben meegemaakt.

eEO-MTB ing Final Exam

EO-MTB ing staat voor European Mountainbike Instructor-Guide. Dit is de nieuwe Europese kwaliteitsstandaard voor mountainbikegidsen en -instructeurs. De lat lag hoog maar de vibes ook!

De opleiding

Straks meer over de examens, eerst over de opleiding. Vasa gidsen Rinus de Veth en Hans Oude Ophuis waren ons al voorgegaan als eerste generatie van de opleiding. Wij begonnen aan de opleiding als de 2e generatie in 2021. De ontwikkeling van de opleiding is gestart in 2015 en in 2018 was de eerste presentatie in het Mountainbike museum in Arnhem. Ik dacht toen al gelijk te starten maar de verbouwing van ons nieuwe huis stond dat toen in de weg.

In feite staat de opleiding nog in de kinderschoenen. Dat is niet zo gek als je ziet hoeveel landen participeren. Elk land wil zijn eigen zegje doen over welke vereisten nodig zijn om het certificaat te behalen. Het is gaaf te zien hoe een aantal gidsen die inmiddels gecertificeerd zijn zich ook inzet om de opleiding naar een hoger niveau te brengen. Ze hoeven geen onderdeel meer te halen maar komen wél elk jaar terug om te helpen tijdens het examen om of gewoon de sfeer weer te proeven. Want die is goed met zo'n bond en internationaal gezelschap van topgidsen!

Het NIMG (Nederlands Instituut Mountainbike Gidsen) is verantwoordelijk voor het opleidingstraject in Nederland. Het NIMG biedt verschillende opleidingen aan zoals: Mountainbike Gids NL, Low Mountain Module en Mountainbike Gids EU. Bij de opleiding Mountainbike Gids EU leer je activiteitenaanbod ontwikkelen, instructie geven in basis tot ver gevorderde vaardigheden en gidsen in de bergen in Europa. Wij hebben deze laatste opleiding gevolgd.

Pittig traject

De opleiding Mountainbike Gids EU is een pittige opleiding die veel van je tijd en geld vraagt. Er zijn drie opleidingsmodules. De Foundation module, de Instruction module en de Guiding module die respectievelijk plaatsvonden in Les Hautes Rivières, de Vogezen en Les Arcs. Stuk voor stuk zeer leerzame opleidingsdagen op fantastische locaties.

The exams in Magglingen

Woensdagochtend vroeg komen we aan in het Swiss Olympic House voor onze eerste examendag. Ons hotel maakt deel uit van The Swiss Federal Institute of Sport dus alles en iedereen in Magglingen ademt sport. Het is hier super comfy geregeld. Met één pasje openen we onze hotelkamer, de bikegaragedeur en kunnen we het eten halen. The efficient Swiss way.

Kennismaking

De eerste dag staat in het teken van kennismaking en voorbereidingen van de examens de komende dagen. Leuk om de andere 17 deelnemers te leren kennen uit Nederland, Frankrijk, Engeland, Denemarken en Noorwegen. Wij maken deel uit van een groep van zes deelnemers die opkomen voor het 'full exam’. De andere 11 zijn de deelnemers die een onderdeel over moeten doen. Ja, we wisten het al, de lat van deze opleiding ligt hoog. Het is eerder regel dan uitzondering dat een deelnemer niet alle zeven onderdelen in één keer haalt.

Heftige eerste dag

Op de eerste examen dag in Magglingen moesten we ons bewijzen op de onderdelen Low speed, High speed en Navigation. Bij low speed moet je als een trial rijder, dus zonder een voetje aan de vloer, een kort en super technisch parkoers overwinnen. Over grote boomstammen en stenen passages rijden valt niet mee. Paul en ik hadden te weinig geoefend dus helaas een fail. Gijs-Jan had genoeg geoefend, die heeft dat onderdeel in de pocket! Wel vet hoor low speed, ik kan iedereen aanraden hiermee aan de slag te gaan. Je wordt er echt een betere mountainbiker van!

EO-MTB ing Final Exam   EO-MTB ing Final Exam
Het low speed parkoers mocht te voet verkend worden.

Met mijn enduro achtergrond had ik veel zin in de High speed test in de middag. We moesten binnen de tijd plus 30% van de voorrijder, de Franse pro Antoine, blijven. Gas erop dus. Met mijn 2:05 blijf ik netjes binnen de tijd, wat niet iedereen haalde.

Bij de navigation test moet je een 6-tal GPS coördinaten op een kaart uitzetten en dien je deze binnen een bepaalde tijd zien te vinden. En die tijd is natuurlijk weer door een fitte pro rijder uitgezet dus het is doortrappen geblazen. Voor mij is kaartlezen onder druk niet mijn sterkste punt dus helaas een fail.

Pffff…. Heftige eerste dag al. Douchen, debriefen, eten en ook nog eens het Guiding Exam voor morgen voorbereiden!

Live clients op Le Mont Sujet

Op vrijdag vormen ik en Paul samen met Ole, een karakteristieke Noor (ja, zo’n echte, met een plak snus onder zijn lip) een groep om een complete dagtrip te verzorgen. Wij krijgen ‘live’ clients mee met een ronde Mont Sujet. Ondanks de regen konden we de tocht goed gidsen. In een hut warmen we ons op met koffie en een lunch voor een brandkachel. Later onderweg krijgen we de opdracht Trailside repair: ‘Schroef je gehele achter derailleur er maar af hou hem daarna vrij in de lucht omhoog en schroef hem er maar weer op’. Die ging zowel bij Paul als mij lekker en konden we dus afstrepen.

EO-MTB ing Final Exam
Spelen onderweg: wie de langste manual trekt verdient een zak chips. Lekker bij de biertjes, een prijs die te behalen viel bij het spel 'de snelste klimmer'

Trail awareness and emergency

Zaterdag, de laatste examendag is aangebroken! Mijn opdracht: geef een clinic van een half uur Trail awareness, surface and line choice. Oei, deze is lastig op de aangewezen plek met alleen maar gras en asfalt. Gelukkig heb ik de dag ervoor nog een geschikte spot gevonden op een trailtje op 5 minuten afstand. Zowaar 3 lijn keuzes met wortels, stenen en los blad. Yes! De deelnemers tonen hun bewustzijn op de 3 lijnen en na een leuke clinic kan ik deze afstrepen. Paul is aan het shinen met zijn opdracht Improve cornering (de examinatoren wilden zelfs meedoen aan de clinic) en kan ‘m ook afvinken.  En dan het laatste examen onderdeel, Emergency, wat nog even moet. Dat hebben we vaak geoefend bij de jaarlijkse EHBO bijscholingen met alle Vasa Sport gidsen en ging dus goed.

EO-MTB ing Final Exam
De instructie ‘advanced braking’ en het emergency exam met mijn deelnemers: de witte kaartjes.

Epic ride!

Hoe beter kan je afsluiten met alle deelnemers, opleiders en examinatoren dan met een epic ride! We rijden met de hele groep de mooiste trails rond Magglingen en dalen af over de gladde en technische juweeltjes naar het dal in Biel. Wat een feest, de vibe is high. Onze vermoeide beentjes krijgen rust in de funiculaire omhoog terug naar Magglingen.

EO-MTB ing Final Exam

Moe en voldaan het mandje in

Wow. Wat een dagen zijn het geweest! Ondanks dat we nog wel een aantal onderdelen moeten halen zien we in dat we met de opleiding én het examen véél hebben bijgeleerd. We zijn trost op het behaalde en met een goed gevoel drinken we, tot in de late uurtjes, nog heel wat biertjes  in de SportBar. En hoe fijn is het, voordat we in ons mandje kruipen, deze met jawel! hetzelfde pasje, kunnen afrekenen! The efficient Swiss way 😊

Vasa Sport heeft een team van enthousiaste en deskundige mountainbike gidsen en instructeurs. De begeleiders volgen intern en externe opleidingen en jaarlijks wordt er intern een bijscholing georganiseerd. Elke gids heeft een EHBO of Medic First Aid diploma. Alle gidsen hebben één gezamenlijk kenmerk: passie voor fietsen!