5 redenen waarom het prachtig MTB’en is op Sardinië

Rick en Sidney hebben in 2019 de verkenning gedaan voor de mountainbike vakantie op Sardinië. Misschien ben je hier wel eens op strandvakantie geweest, maar wist je dat het hier ook fantastisch mountainbiken is? Sidney legt uit waarom.

mountainbiken sardinie mtb reis vakantie tocht routes

Ook vertelt hij over hun avonturen tijdens de verkenning, zoals Rick die met fiets over een hek klimt, kadavers op de trails, Sidney die op een militaire basis stuitte en meer… Check onderaan ook de video met gave beelden.

5 redenen om op fietsvakantie naar Sardinië te gaan:

1. geen massatoerisme
  2. je fietst door ongerepte natuur met gave trails
  3. de uitzichten op zee zijn adembenemend
  4. heerlijke hotels
  5. je waant je op een ander continent

1: Geen massatoerisme

Een vakantie op een eiland en dan vooral met de mountainbike heeft altijd iets speciaals. In tegenstelling tot andere eilanden in de Middenlandse Zee is er op Sardinië nog geen massatoerisme. Dus geen Mallorcaanse toestanden met vol gebouwde kusten en privépaleizen met enorme hekken erom heen. Nee, Sardinië is een dunbevolkt eiland met goede toeristische voorzieningen langs een deel van de kust, maar vooral ongerept en authentiek in het binnenland.

je loopt van het vliegveld zo naar het hotel
Al meteen bij de aankomst op het vliegveld in Olbia merk je het verschil met Mallorca. In een oase van rust haal je je koffer van de band en loopt daarna in 5 minuten naar het mooie 4-sterrenhotel, waar we de eerste nacht verblijven.

mountainbiken mtb sardinie reis vakantie routes tocht

2: Je fietst door ongerepte natuur met gave trails

Vooral in de etappes 3, 4 en 5 rijden we op gave trails. We zijn dan in het 'hooggebergte' van Sardinië, waar mooie wandelpaadjes zijn. En dat zijn natuurlijk onze singletrails.

In de andere etappes zijn ook trails, zoals bijvoorbeeld in het 'bikepark' van Nuoro en tijdens de laatste afdaling naar Cagliari, maar tijdens die etappes rijden we vaker op bredere grintwegen en hele rustige asfaltweggetjes.

Nou ja, rijden is niet overal het juiste woord. Rick stond in de beoogde route van de tweede etappe voor een brug die je zo niet meer kon noemen. Dus moest hij met zijn fiets op de nek door de, gelukkig rustig kabbelende, rivier.

mountainbiken mtb sardinie reis vakantie routes tocht

over het hek
Een stuk later stond hij voor een gloednieuw hoog hek van een privé terrein. Met niet zo’n goed gevoel is hij er toch maar overheen geklommen en ook over het hek een paar kilometer verderop, waarover hij het privéterrein weer verliet.

droge schoenen aantrekken
Sidney vertelt: "Bij de verkenning van de vijfde etappe troffen we elkaar op een terrasje aan een gezellig dorpsplein. Na de koffie gingen we een stukje samen op pad en probeerden we een nieuw pad, dat ik op de kaart had gevonden om een stuk asfalt af te snijden. Na een paar kilometer moesten we door een rivier. We zijn er om de beurt met heel veel vaart doorheen gereden, wat mooie plaatjes opleverde, maar ook drijfnatte voeten en schoenen. Daarna reden we allebei een andere route en ik heb Rick ’s avonds pas bekend, dat ik eerst nog maar even terug ben gereden naar het busje op het dorpsplein om droge schoenen aan te trekken. Ik had geen zin om nog 50 km met drijfnatte schoenen door te rijden."

Voor de brug, die er niet meer was is geen alternatief, maar de route met de hekken en de rit door de rivier hebben we toch maar niet in de routes opgenomen :-)

mountainbiken mtb sardinie reis vakantie tocht routes

Schapen
Dat je echt midden in de natuur bent zie je ook aan andere dingen. Sardinië is het land van de schapenkaas en de leveranciers daarvan staan je vaak in de weg.
Maar kom niet te dicht in de buurt, een herder is nooit te zien, maar de hond die de kudde bewaakt des te beter te horen!

mountainbiken mtb sardinie reis vakantie tocht routes

Koeien
Tijdens de verkenning van de eerste etappe stond ik ook raar te kijken, toen ik opeens midden op het pad het geraamte van een volledige koe zag liggen. Ja, wie en hoe zou je die koe ook moeten opruimen daar? Met een auto kon je er namelijk niet komen.

Rick trof het twee dagen later nog gekker. In de afdaling op een 2 meter breed pad lag een koe wel heel erg in de weg. Toen hij er nog net om heen kon rijden zag hij waarom de koe zo stil lag. Hij keek zo door de ribben in het binnenste van de koe.

mountainbiken sardinie mtb reis vakantie routes tocht

3: De uitzichten op zee zijn adembenemend

We fietsen een paar etappes in het bergachtige binnenland van Sardinië, maar tijdens 3 etappes komen we ook vlak bij de zee. De bergen komen daar tot vlak bij de kust en dat levert natuurlijk fantastische uitzichten op.

Mountainbiken mtb sardinie reis vakantie tocht routes

Wel even stil gaan staan om daarvan te genieten, want voor de stenige trails heb je de volle concentratie nodig. Op één van die paden rijden we maar liefst 15 km vlak langs de bergachtige kust, meestal zo’n 50 meter boven de zee.

No problem!
Aan het einde van dat pad kneep ik ‘m bij de verkenning nog wel even, want daar was midden in de natuur een militaire basis. Overal langs de weg stonden borden, dat je daar niet in mocht. Wat nu? Was het pad daarom zo rustig? Een bezoek aan een cafeetje een stuk verderop bracht opluchting. Na een kop koffie en een cola liet ik het pad op de kaart zien en vroeg ik in mijn beste gebarentaal of je daar mocht fietsen. No problem!

4: Heerlijke hotels

Sardinië heeft een fijn mediterraan klimaat, maar in de tweede helft van oktober kan het er nog wel eens behoorlijk regenen. Dat hebben wij gemerkt tijdens onze verkenning in oktober. Er zaten een paar natte dagen bij en toen we met het busje weer terugreden van Cagliari naar Olbia regende het zo hard, dat de wegen overstroomden. Terug in Oostenrijk hoorden we van de ernstige overstromingen (oktober 2019: redactie).

Mei en oktober beste tijd
Dit is dus de reden dat we de Trans Sardinië vóór midden oktober organiseren of in het voorjaar. Want dan is het lekker weer en kunnen we niet alleen op de bike, maar ook bij de hotels genieten van vakantie.

Mountainbiken mtb sardinie reis vakantie tocht routes

Het moeilijkste van deze verkenning was nog wel om geschikte hotels op de juiste afstanden van elkaar te vinden. Hotels zijn schaars in het binnenland en zeker daar waar de mooiste trails liggen. Maar we zijn meer dan geslaagd!

comfortabel overnachten
Zo verblijven we 1 nacht in een heerlijk resort midden in de beboste bergen aan de voet van de hoogste berg van Sardinië. De nacht erna slapen we in een bungalowcomplex met fantastisch uitzicht en weer een dag later in een Castello met een heerlijk zwembad in de hoteltuin. Voeg daar nog 3 en 4-sterrenhotels en een leuk stadshotel aan toe, dan weet je dat het, buiten het fietsen om, allesbehalve spartaans is.

5: Je waant je op een ander continent

Sardinië wordt vanwege de grote verscheidenheid aan landschappen wel het kleine continent genoemd en je waant je er ook op een ander continent. Je kunt er genieten van de Sardijnse geneugten (Italiaans, maar toch anders), maar kan er ook helemaal verzinken in de uitgestrekte natuur, ver weg van (bijna) alle civilisatie.

mountainbiken mtb vakantie reis sardinie routes tocht

hoogste berg van Sardinië
Dat gevoel hadden we echt bij de beklimming van de Punta la Marmora met 1834 meter de hoogste berg van Sardinië. Via een prachtige trail kwamen we tot vlakbij de top. De laatste 200 hoogtemeters moesten met de fiets op de nek over de grote stenen worstelen, maar dat vonden we niet erg want vanaf de top had een mountainbikeboekje ons een heerlijke singletrail beloofd.

Bovenop had het mooie weer plaatsgemaakt voor mist en storm. We waaiden bijna van de top af en de trail was meer lopen dan fietsen. Toch was het een prachtig avontuur en ’s avonds bij het 5-gangendiner hebben we gelachen om de filmpjes met de zelfontspanner. Tijdens de reis gaan we natuurlijk over de echt goed fietsbare trail weer naar beneden.

mountainbiken mtb vakantie reis sardinie routes tocht

Noot: Omdat we de reis hebben ingekort van 8 naar 7 etappes is deze heen en terug etappe naar de top te komen vervallen. We wilde je dit verhaal niet onthouden en er blijft genoeg moois over.

Tot zover het verslag van de verkenning van Sidney en Rick in oktober 2019. Er is  een prachtige Trans Sardinië ontstaan. Niet alleen op de mountainbike maar ook voor de gravelbike.

Lees verder en bekijk de foto's, filmpjes en verslagen.

Bekijk de foto's en video's van vorige edities

2019: MTB'en op Sardinië, wat een primeur was dit!

Mountainbiken op Sardinië van Noord naar Zuid. Zeven etappes door ongerept landschap met imposante bergtoppen, uitzicht op zee en de Sardijnse Tafelberg. Kortom, één groot avontuur. Lees wat de deelnemers tijdens deze primeur hebben beleefd. Lees verder >>

2019: MTB vakantie op Sardinië!

Na een ontspannen vlucht en vol vakantiemoed kwamen we aan in Olbia, waar de Trans Sardinië zou beginnen. Een gemêleerd gezelschap van 17 mannen, Belgen en Nederlanders, vastgoed, handelaren, ondernemers, van alles en nog wat bij elkaar. De fietsen werden zorgeloos door chauffeur Peter vervoerd, zodat niks een “ontspannen” vakantie in de weg zou staan. Na een enthousiaste en informatieve briefing doken we ons bed in en keken vol verwachting uit naar datgene wat ons zou brengen op dit zonnige eiland. Lees verder >>

2023: Op de mountainbike dwars door Sardinië

Het mocht en kon weer, voor het eerst sinds 2019 was er weer een TransSardinië! En zo reden 13 mountainbikers samen met 6 gravelbikers van  Olbia in het noorden naar Cagliari in het zuiden. Lees verder >>

2023: De eerste TransSardinië voor gravelbikers

Midden mei waagden 6 gravelbikers zich aan de eerste TransSardinië. Samen met 13 mountainbikers, reden ze van Olbia in het noorden naar Cagliari in het zuiden. Lees verder >>

Zelf Mountainbiken of gravelbiken op Sardinië?

Bekijk de reispagina's voor meer informatie over de reis die Rick en Sidney hebben ontwikkeld. Er is naast een mountainbike versie in 2023 ook een gravelbike variant ontwikkeld.

Ontdek de Trans Sardinië >>

Italië
ITA
Bijna vol!

Gravelbike Trans Sardinië

Gravelbiken op Sardinië door het ongerepte landschap met imposante bergtoppen, uitzicht op zee en de Sardijnse Tafelberg.

11-05-2024 t/m 18-05-2024

ITA
Bijna vol!

Trans Sardinië

Ga mee op MTB-avontuur in Sardinië. Ontdek het ruige, onaangetaste landschap, van indrukwekkende bergen tot adembenemende zeekusten.