MTB vakantie Sardinië!

Na een ontspannen vlucht en vol vakantiemoed kwamen we aan in Olbia, waar de Trans Sardinië zou beginnen. Een gemêleerd gezelschap van 17 mannen, Belgen en Nederlanders, vastgoed, handelaren, ondernemers, van alles en nog wat bij elkaar. De fietsen werden zorgeloos door chauffeur Peter vervoerd, zodat niks een “ontspannen” vakantie in de weg zou staan. Na een enthousiaste en informatieve briefing doken we ons bed in en keken vol verwachting uit naar datgene wat ons zou brengen op dit zonnige eiland.

MTB vakantie sardinie

Het zweet gutste van onze lijven

Na een goede nachtrust openden we de gordijnen en zagen we het zonnetje al naar binnen schijnen. Met een brede glimlach begonnen we onze dag en genoten we van een zeer uitgebreid ontbijtbuffet. We bezochten de plaatselijke supermarkt en kochten hier onze lunch om onderweg in de natuur op te eten. Na een ontspannen stukje infietsen werden de benen gelijk op de proef gesteld met een hele steile onverharde klim. Het zweet gutste van onze lijven, want het was inmiddels warm geworden. Nadat de groepen waren ingedeeld vervolgden we onze routes via een landschappelijk, steeds mooier wordende route. We reden, omgeven door windmolens en laverend tussen de koeien en schapen, naar de eindplaats van de eerste etappe. Moe maar voldaan kwamen we in het hotel aan waar we ’s avonds genoten van een heerlijk glaasje wijn, anti-pasti en Sardijns diner.

Dit leek Route 66 wel

De tweede etappe van de Trans Sardinië begon landschappelijk weer erg mooi. Een stuk onverhard waarbij we ons in een omgeving van de Route 66 waanden. We lunchten bij een lokale Agriturismo waar we zeer vriendelijk werden ontvangen en we zelfgemaakte schapenkaas en ravioli voorgeschoteld kregen. Ook mochten we de zelf gebrouwde wijn proberen. Heel mooi om deze cultuur te mogen proeven. Uiteindelijk moest er natuurlijk ook gefietst worden en al snel reden we weer het binnenland in. Allen reden we de mooie rode afdaling waarbij menig onderarm gehavend werd door het smalle pad en de omringende struiken. Maar het was het zeker waard. Eén groep maakte nog de steile onverharde klim waarna de beloning middels het bikepark van Nuoro kwam. De andere groep reed via de directe weg naar het hotel. Moe maar voldaan kwamen we in het hotel aan en dineerden in een plaatselijke pizzeria, waar het een gezellig avondje werd.

Een onderkomen om over naar huis te schrijven

Op de derde dag werd de blauwe groep weggebracht met de taxi vanwaar hun etappe zou beginnen. De rode groep fietste de 21km extra vanaf het hotel. Vanaf Orgosolo begon gelijk een steile klim en lieten we langzaam de civilisatie achter ons. Het binnenland dat daarop volgde, was fenomenaal.

De groepen kwamen samen en we lunchten bovenop een berg op een prachtige plek uit de wind. Eigenlijk wilden we hier niet meer weg. De beloning was een lange, stenige afdaling met daaropvolgend een heel smal wandelpaadje waarvan je je afvraagt hoe ze het toch gevonden hebben. Fantastisch! Het onderkomen voor de komende twee dagen was er een om over naar huis te schrijven: een groot zwembad op een geweldig locatie omringd door bossen en natuurschoon. Puur genieten.

Punta La Marmora

Op weg naar het hoogste punt van het eiland vandaag! Wederom een stralend zonnige dag. Vandaag beklommen we het hoogste punt van het eiland, de Punta La Marmora. Met prachtige vergezichten reden we over een kam waarbij we in de verte de top konden zien waar ons doel van vandaag was. We lunchten op ca. 200hm onder de top waarna we te voet verder gingen om uiteindelijk het kruis letterlijk te beklimmen. Een lange afdaling was de beloning. Eenmaal terug bij het hotel namen we een duik in het zwembad en proosten we op een mooie onvergetelijke dag.

Eindsprintje

De vijfde etappe was werkelijk waar geweldig. We reden rondom de top van de Perde Liana wat mooie foto’s opleverde. Menig bureaublad zal hiermee gevuld gaan worden. Fenomenaal. Ook voor de afdalingen die daarop volgden schieten woorden tekort. Na een technisch uitdagende trail met aan je rechterkant een verval van zo’n 400m kwamen we vol adrenaline aan bij de lunchplaats waar Peter en Bas ons stonden op te wachten. Het laatste stuk van de etappe reden we weer over zeer mooie smalle paadjes waar we, na een eindsprintje gewonnen door de oersterke Mark, het mooie bungalowcomplex bereikten. ’s Avonds werden we helemaal volgestopt met anti-pasti en pizza totdat we tonnetje rond ons bed in rolden.

​​​​​​MTB vakantie Sardinië

Mooier kon haast niet

Met alweer stralende zon stapten we de volgende dag de fiets op. Het leek bijna wel standaard te worden. Na een gave lange trail kwamen we in een dorpje uit waar we gezamenlijk koffie dronken. We kochten lunch in de supermarkt om deze vervolgens 1,5 uur later op het strand op te eten. Mooier kon haast niet. Via stenige paadjes met uitzicht op het azuurblauwe water vlogen de kilometers onder de wielen door. Als je dacht dat het vandaag niet mooier kon dan had je het mis. Aangekomen bij het hotel hadden we het zwembad voor ons alleen en lagen we in de zon met een biertje, chips en muziek. We voelden ons volmaakt gelukkig.

Dit was geen uitrijritje

De laatste etappe stond op het programma en dat was bepaald geen uitrijritje. Op zich geen probleem, maar na zes dagen al gefietst te hebben, moesten de zinnen nogmaals verzet worden. Billen in het vet, beentjes in de olie, bidons gevuld en gas erop! Met een geleidelijke aanloop konden we ons opwarmen voor de hoofdklim van deze dag. En dat was een stevige met enkele zeer steile stukken. De afdaling in de rivierbedding die daarop volgde was er ook weer een uit duizenden.

Na de laatste klim (of was het toch niet de laatste? ;-)) daalden we af naar Cagliari, waarbij de rode groep nog een grensverleggend pad meepakte. De voldoening was extra groot toen we bij het strand werden ontvangen met champagne en we beseften dat we aan dit mooie avontuur helaas een eind was gekomen.

​​​​​​MTB vakantie Sardinië

Met een goed gevoel kijken we terug op deze gezellige, sportieve, avontuurlijke reis waarbij contacten zijn gelegd, levenservaringen uitgewisseld en herinneringen zijn opgebouwd.

Johan, Peter en Rick bedanken jullie voor een geweldige ervaring en een onvergetelijke week!

Ook op MTB vakantie op Sardinië?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.