Verkennen in Tsjechië voor nieuwe Backcountryreis

Lees in dit fotoverslag over de verkenning voor een nieuwe Backcountryreis.

langlaufen backcountry reis tsjechie

Tsjechië!?

Bij het idee van een reis in Tsjechië stond ik nou niet echt te springen. Niet wetende wat ik daar kon verwachten baseerde ik mijn idee op het beeld dat ik van Tsjechië heb. Of eigenlijk had, want wat was het daar mooi! Op een sneeuwzekere hoogvlakte variërend tussen de 1000 en 1350 meter verkende ik vele plekken, beklom enkele toppen en bezocht verschillende plaatsen. Na de eerste dag had ik al 70 kilometer op de ski's afgelegd, ik kon er maar geen genoeg van krijgen!

Bij het idee van een reis in Tsjechië stond ik nou niet echt te springen

Dit leek Lapland wel

Samen met Sidney en Helene zijn we naar Tsjechië afgereisd en in het kader van efficiëntie overnachtten we de eerste dag al op verschillende locaties. Hierdoor kregen we al snel een groter beeld van de omgeving en konden we ervaren wat de Tsjechische standaard was qua accommodatie en eten. En ook dat was totaal niet wat ik in mijn hoofd had zitten. Een prima kleinschalig hotel, waarbij het avondeten heerlijk was en in een gezellige setting ook. Na een lokaal biertje was ik eigenlijk al helemaal om, dit zou best eens wat moois kunnen gaan worden!

De bomen waren aan een kant besneeuwd en ik kreeg het gevoel dat ik in Lapland was

langlauf backcountry reis tjsechie

En dat gevoel werd de volgende dag al gelijk bevestigd. Vanuit het hotel kon ik direct de ski’s op en daarbij scheen ook nog eens de zon. Al snel kreeg ik een goed beeld van het landschap en de vele mogelijkheden die er zowel op maar vooral buiten de gespoorde loipes zijn. Het landschap is heel divers. Hoe meer ik naar het Noorden ging, hoe meer glooiend het werd. Dus ook met behoorlijke hoogteverschillen. Ik beklom o.a. de 'Polednik' 1315 meter vanwaar je een heel mooi uitzicht had. De bomen waren aan één kant besneeuwd en ik kreeg het gevoel dat ik in Lapland was. Zo mooi weids en wat een rust...

Waar blijft dat bruggetje?

langlaufen backcountry reis tjsechie

In de middag verkende ik een andere deel van het gebied, meer richting de Duitse grens. Hier was het wederom prachtig. Ook kwam ik na al een uurtje of 7 geskied te hebben bij een rivier aan waar met geen normale mogelijkheid over heen te komen was. Daarom op zoek gegaan naar een boom die half over de stromende rivier heen lag en maar besloten om de gok te wagen. Ik zag het echt niet zitten om nog langer de rivier af te struinen hopende op een verdwaald bruggetje. Aangezien ik toch alleen was kon ik het alleen mezelf aandoen. Alles verliep zoals gehoopt en ik kon mijn weg vervolgen. Het mooie van deze dag was dat net op het moment dat de zon onder ging ik op een grote weide vlakte was en ik het topje bereikte. Dat zorgde voor een paar mooie plaatjes. Diezelfde avond skiede ik naar het hotel waar Sidney ook verbleef, wat resulteerde in een 10-urige werkdag op de ski’s.

​​​​​​langlaufen backcountry reis tsjechie

Geschikte trainingslocaties voor de afdaaltechniek

De volgende ochtend ontbeten we met een zeer mooi uitzicht op de omliggende vallei. Zo mooi zelfs dat ik besloot de ontbijttafel weer snel te verlaten en de ski’s op te gaan. Ditmaal ben ik naar het zuiden gegaan om de omgeving richting daar te verkennen. Hierbij bleef ik nog net in Tsjechië, maar de Duitse grens ligt steeds erg dichtbij. In deze 'hoek' zijn meerdere grote open vlaktes, waarbij je overal je eigen spoortje kan trekken en wat ook zeer geschikt is om aan de afdaaltechniek in ongespoorde sneeuw te werken. Na een koffie met taart weer de ski’s op en via een omweg terug naar het hotel. Ook dit deel van het gebied zit nu in de kop, dus met 50 kilometers op de GPS was dit ook weer een nuttig dagje.

langlaufen backcountry reis tjsechie

Het leek wel een trektocht

Op de laatste verkenningsdag ben ik op een vooraf bepaald punt uit de bus gestapt om zodoende nog een topje mee te kunnen pakken en daarna een zeer mooie verbinding te maken met het langlaufmekka Horska Kvilda. Hierbij had ik echt het gevoel dat ik een trektocht maakte omdat ik me echt van zuid naar noord verplaatste. Fijn hierbij ook was dat het een dalende tendens was. Natuurlijk heb ik hier weer vele foto’s en filmpjes gemaakt om te kunnen laten zien hoe mooi het is en waar ook jij volgend jaar in de sneeuw kan staan.

Alvast een tipje van de sluier: deze reis zal zeer geschikt zijn voor de backcountry skiër, die graag een meerdaagse trektocht niet al te ver van huis maakt met slechts een dagrugzakje. Je bagage wordt voor je vervoerd en je slaapt in hotels en/of pensions. Dus een trektocht zonder grote rugzak en overnachting in luxere accommodaties dan de hutten in Lapland. Ik schrijf me alvast in ;-)

Backountry langlaufen in Sumava?

Naar aanleiding van de bovenstaande verkenning heeft Rick een schitterende reis ontwikkeld! Bekijk de reispagina voor meer informatie, data en prijzen: