VasaFit Training

Naast conditie heb je voor het langlaufen ook een flinke portie kracht, balans en coördinatie nodig. Langlaufen is een powersport. Start daarom nu met algemene krachttraining. Je verbetert je core stability, je balans en je wordt sterker. Het doel in deze zomerperiode is om te wennen aan deze belasting. Bouw het rustig op.

Machiel en Jacomina hebben twee trainingen opgenomen. Uiteraard begin je met een warming-up op muziek zoals je gewend bent van onze langlaufreizen.

VasaFit training


Bouwen aan je power

Naast conditie heb je voor het langlaufen ook een flinke portie kracht, balans en coördinatie nodig. Langlaufen is een powersport. Start daarom nu met algemene krachttraining. Je verbetert je core stability, je balans en je wordt sterker. Het doel in deze zomerperiode is om te wennen aan deze belasting. Bouw het rustig op.

Machiel en Jacomina hebben twee trainingen opgenomen. Uiteraard begin je met een warming-up op muziek zoals je gewend bent van onze langlaufreizen.


Machiel & Jacomina

1-2-3 keer per week

Doe deze training minimaal 1x per week, maar met 2-3x per week heb je meer effect.
 

Dit heb je nodig voor de krachttraining:

•    matje
•    een klein kastje of een stevige stoel
•    2 flessen van 1,5 liter die je vult met water
•    laptop, tablet of smartphone om af te spelen.

De krachttraining is in het begin best pittig. Probeer zo goed mogelijk mee te doen. Het zal in het begin best wat spierpijn opleveren. Maar daar moet je even doorheen en dan zal je merken dat de oefeningen steeds gemakkelijker gaan en dat je ze steeds beter kunt uitvoeren.

We geven in de les eventueel varianten aan. Je kunt beginnen met een gemakkelijkere variant en dan de volgende lessen - als het gemakkelijk gaat - de oefeningen steeds wat zwaarder maken.

De trainingen duren een half uurtje.
 

De VasaFittraining 1
 


De VasaFittraining 2
 


Nog een laatste tip

Stop niet meteen met bewegen na de krachttraining. Wandel of fiets nog heel rustig een minuutje of 20. Dat verbetert het herstel en voorkomt al te erge spierpijn.
 

Succes met trainen.
 

Mocht je vragen hebben stuur een mailtje.


Zet hem op!