Toerlanglaufen in Vindelfjällen was waanzinnig!

Een VIP-reisje zou je het bijna kunnen noemen. 3 vrouwen en reisleider Rick reisden af naar Zweden en ontmoetten elkaar op het vliegveld van Stockholm.

toerlanglaufen backcountry reis vindelfjaellen

Vanaf Stockholm vlogen we samen door naar onze startplaats Hemavan waar we precies op tijd arriveerden voor een prachtige zonsondergang. We bonden direct de ski’s onder en liepen naar ons starthotel waar we voor de laatste keer konden genieten van luxe. Na een fijn diner bij kaarslicht bereidden we ons voor op de dag van morgen.

Storm al tijdens de eerste etappe

toerlanglaufen backcountry langlaufen vindelfjaellen

Met -24 graden werden we wakker en maakten we ons klaar voor de eerste etappe. En dat zou een mooie worden! Aan het eind van de dag betrok de lucht en stak de wind langzaam op. Een voorteken van wat ook voorspeld was: storm. En dat zou het worden ook.

Desondanks sliep Rick in zijn tentje, maar betere nachten heeft hij wel gekend. Met windsnelheden van 21m/s en maximum gemeten van 41m/s begonnen we toch aan de 2e etappe ondanks dat het ons werd afgeraden. Met duidelijke afspraken en communicatie verplaatsten we ons deze dag (met wind in de rug) naar de volgende hut. Onderweg lunchten we nog in een schuilhutje, wat erg welkom was bij het slechte zicht en harde wind.

Met een onverwinnelijk gevoel bereikten we onze volgende hut, waar huttenwaard Christina ons verbaasd stond aan te kijken dat we de storm overmeesterd hadden. Al de aangeschafte kleding kwam van pas, van speciale thermoshirts tot bivakmutsen en van sneeuwbrillen tot aan hard shells. Bij deze omstandigheden zeker geen overbodige luxe!

Tot de knieën in de sneeuw

toerlanglaufen backcountry langlaufen vindelfjaellen

De 3e dag zou een lange maar mooie dag worden. De zon overheerste en we werden getrakteerd op prachtige uitzichten. In tegenstelling tot vorig jaar konden we nu niet over het meer (ijs) skiën omdat het ijs niet betrouwbaar was. Daarom heeft Rick de route moeten aanpassen om het veilig te houden en zijn we via verschillende bruggen over het land gelopen. Prachtig was het wel, maar bij iedere stap zakte je tot je knieën in de sneeuw. Dat kostte aardig wat energie en tegen 5-en bereikten we de hut. Gelukkig was hier een sauna en konden we ’s avonds ontspannen na de lange dag.

Als kers op de taart zagen we ’s avonds, nadat we de sauna waren uitgekomen, het Noorderlicht! Prachtig.

Team-work

toerlanglaufen backcountry langlaufen vindelfjaellen

De volgende dag stond in het teken van veel ‘op en neren’ waarbij we in het begin een lange klim voor de boeg hadden. Met goed team-work konden we ons vlot verplaatsen en halverwege gingen de stijgvellen af en lunchten we bij een leuk hutje.

In de middag werden er techniektips gegeven zodat hier fijn mee geoefend kon worden op weg naar de hut. Zo kon iedereen zijn energie goed kwijt en bereikten we voldaan onze volgende bestemming. Hier repareerde Rick, met grote blijheid van de huttenwaard, de ventilator van de “Torkrum” zodat we alsnog onze kleren konden drogen.

’s Avonds was het erg gezellig, mede door de port die was meegenomen door deze of gene.

De koninginnenrit

toerlanglaufen backcountry langlaufen vindelfjaellen

Vandaag de langste etappe met de meeste hoogtemeters. Met goede moed gaan we vandaag vroeg op pad. Onderweg rustten we even kort uit in 2 schuilhutjes en dronken en aten we wat. Op de laatste col waaide het erg hard maar door daarna de juiste route te kiezen volgde een fantastische afdaling van ca. 2km naar onze laatste hut. Hier werden we hartelijk ontvangen door de huttenwaarden Paul en Paula. We genoten van onze laatste nacht en beseften langzamerhand dat we morgen weer in de bewoonde wereld zouden komen.

Omdat de normale route kaal, hard en weggeblazen was maakten we een zelf gekozen route met veel diepe sneeuw. Prachtig was het, zeker omdat het zonnetje volop scheen. De laatste kilometers waren bergaf en dat ging als een speer. Met een grote glimlach bereikten we onze eindplaats Ammarnas. Al drong toen wel door het dat avontuur nu voorbij was.

Met vele, mooie, bijzondere, fijne, intense momenten en avonturen keerden we terug naar ons normale leven in Nederland. Het was een reis om nooit meer te vergeten: Good vibes only!

Bekijk hieronder de aftermovie van dit avontuur:

In 2019 ook toerlanglaufen in Vindelfjällen?

Dat kan! Bekijk de reispagina voor meer informatie: