Racefietsreis Genève-Nice

In het vliegtuig naar Genève begon het echte vakantie gevoel, de bergen voor onze neus en strakblauwe lucht. Na een korte transfer kwamen we bij ons starthotel aan en werd iedereen ontvangen door Cor en Rick. Het was nog wel even spannend, want niet alle bagage was aangekomen met het vliegtuig. Gelukkig werd diezelfde avond alsnog een deel van de bagage geleverd en na een bezoek aan de plaatselijke fietsenwinkel kon iedereen de volgende dag gewoon de fiets op.

Eindelijk mogen we!

De eerste dag van de TransAlp Genève-Nice was al gelijk prachtig, we reden min of meer gezamenlijk Annemasse uit en heel snel zaten we op autoluwe wegen op weg naar de eerste col van de dag. Hier hadden we zelfs uitzicht op het meer van Genève. Al snel konden we testen of we inderdaad genoeg getraind hadden en of de benen het de komende dagen ook nog leuk zouden gaan vinden. Het was een erg zonnige dag met temperaturen van 40 graden, wat dan ook voor de nodige gewenning zorgde en het belang van veel drinken en afkoelen duidelijk werd. Onderweg had de zwarte groep te maken met een “route barree” wat voor nog eens 35 extra kilometers zorgde. Aangekomen in het hotel genoten we van het zwembad en kletsen we gezellig bij over de eerste dag.

De tweede dag, in de voetsporen van deze grote ronde

Gelijk vanaf de start reden we het stadje uit en begonnen we aan de klim van de Col de la Colombière. Een bekende en mooie klim die ook vaak in de Tour de France is opgenomen. De sterke Erik pakte hiervoor zelfs nog even de Col de Romme mee, aankomstplaats van de Tour afgelopen jaar. Na een mooie afdaling stond Cor ons halverwege op te wachten met een welkome foeragering. Bananen, ontbijtkoek, snickers, cola, sportdrank, water, chocobroodjes, alles verdween snel in de holle kies en we vervolgden onze route. Na een prachtige zonnige dag bereikten we het knusse plaatsje Beaufort waar we ’s avonds gezellig buiten dineerden. Hier werd Cynthia nog even in het zonnetje gezet en kreeg ze van Rick een tegoedbon uitgereikt voor een toekomstige reis. Toen het onweer naderde gingen we snel naar bed en maakten ons klaar voor alweer de 3e dag.

racefiets-reis-transalp-geneve-nice-wielren-vakantie

Het was een slopende dag...

Vandaag was er de keuze om via de Col de la Madeleine verder zuidelijk te rijden of om er via Albertville “omheen” te rijden. Deze col bleek een zware dobber te zijn, zeker gezien de lengte en de warmte deze dag. In de afdaling gaf Edwin nog even les in afdalen en stond met een grote glimlach onderaan de rest weer op te wachten. Enkelen die de zwarte route reden hebben de indrukwekkende haarspeldbochten van Montvernier nog even meegepakt.

In de namiddag trok het langzaam dicht en naderde donkere wolken het gebied rondom de Col du Telegraphe. Toen barstte de regen heftig los en dat ging al snel over in enorme hagelstenen. Gelukkig was Cor al op weg naar de voet van de Telegraphe om hulp te verlenen en kon zo iedereen onderweg inladen en meenemen naar het hotel. Na een heerlijk diner op een fantastische locatie was iedereen na deze dag een ervaring rijker, iets wat we niet snel zullen vergeten. Na een historisch filmpje van Pantani gekeken te hebben, die in 1998 de gele trui van Jan Ullrich op de Galibier veroverde, sliepen we rustig in en bereidden ons voor op de Galibier die ons de volgende dag te wachten stond.

De beroemde col

Met stralende zon en blauwe lucht vertrokken we vanuit het hotel op weg naar de beroemde Col du Galibier. Prachtige uitzichten, historie en zweetdruppels, alles kwamen we onder ogen. Eenmaal op de top zagen we de mooie gletsjers van de Ecrin en de la Meije. Met volle gang daalden we af richting Briancon en daar splitsten de routes. Enkelen gingen de Col d’Izoard over en de meerderheid reed via Argentiere naar Guillestre, waar we nog de plaatselijk muur op moesten klimmen. Gelukkig waren we gewaarschuwd, maar pijn deed het toch nog wel. De slotklim naar Vars bleek voor een enkeling toch een (te) zware dobber te zijn, zodat het ’s avonds niet al te laat werd voor de meesten. Gelukkig hadden we goed en vooral genoeg gegeten zodat we zo ons bed in rolden.

De koninginnenrit

Gelijk vanaf de start klommen we verder naar de Col de Vars. Gelukkig niet al te steil zodat we er langzaam in konden komen, het was tenslotte alweer dag 5 van deze racefietsreis. Na een fotootje boven genomen te hebben was het heerlijk afdalen richting Jausier, waar Cor ons alweer van de nodige proviand voorzag. Wat een luxe toch eigenlijk. Hier splitsten de routes en moest er een moeilijke keuze gemaakt worden, ofwel de Col de la Bonnete met zijn 2802 meter de hoogst verharde bergpas van Europa, of de Col de la Cayolle, wellicht wel één van de meest mooie cols die er is. Wat er ook gekozen werd, het was een dag die niemand meer zal vergeten. Geweldige uitzichten, hoogtepunten, natuurschoon, beekjes, marmotten en een geweldig lange afdaling. Dit alles beleefden we voordat we de slotklim naar Valberg nog moesten overmeesteren. Moe en deels nat door de regen/hagel die we aan het eind van de dag nog op onze kop kregen, kwamen we wel zeer voldaan aan in het hotel en lieten ons de luxe van het hotel welgevallen.

Op naar de finishplaats

Wederom waren de weergoden ons goed gezind en scheen de zon in de ochtend al op onze, inmiddels bruine, fietsbenen. Via enkele mooie cols en vooral indrukwekkende afdalingen daalden we langzaam af richting de Middellandse Zee. Vlak voordat we de zee konden zien moesten we nog een pittig heuveltje over. Het uitzicht op de azuurblauwe zee was echter de beloning en zo reden we direct richting het strand en de zee. Hier beseften we dat we het geflikt hebben en wat voor mooie week we achter de rug hebben. We proostten op een prachtige geslaagde fietsweek en de avond werd extra mooi afgesloten met een heerlijk diner direct in de haven aan zee. ’s Avonds drong helaas het besef al door dat we volgende week weer met de realiteit van het dagelijks leven geconfronteerd zullen worden. Gelukkig pakt niemand ons deze mooie herinneringen meer af en kunnen we terugkijken op een geslaagde, gezellige en sportieve fietsweek waarin grenzen zijn verlegd en vriendschappen ontstaan. Cor en Rick bedanken iedereen voor een mooie fietsweek!

racefiets-reis-transalp-geneve-nice-wielren-vakantie

Ook de racefietsreis TransAlp Genève-Nice rijden?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.