MTB TransAlp met als hoogtepunt een beroemde beklimming

Met maar liefst 32 deelnemers was deze reis vol en waren de verwachtingen hoog gespannen. Voor ongeveer de helft van de groep was dit hun eerste TransAlp avontuur en dat zorgde natuurlijk voor wat extra spanning. Hoe zal het gaan? Hoe zwaar wordt het? Heb ik wel genoeg getraind? Na een nachtje slapen in het starthotel konden we dan eindelijk de fiets op en gingen we van start voor de eerste etappe.

mtb-transalp-grossglockner-mountainbike-reis-vakantie

Ondanks dat er regen voorspeld was, scheen het zonnetje bij de start van de eerste etappe van de TransAlp Grossglockner. Nadat de groepsfoto vertrokken we en werden de groepen op de eerste indelingsklim gevormd. Techniektips werden gegeven om zodoende meer vertrouwen en zekerheid te geven. Na een mooie droge dag bereikten we ons eerste hotel, waar we in de avond in de bar gezellig nog een drankje dronken.

Op naar de trails van Hinterglemm

Wederom scheen de zon en we vertrokken richting Hinterglemm, onze eindplaats van vandaag. Daartussen hadden we echter 1, 2 of zelfs 3 bergen te beklimmen alvorens we bij de Milkaline en de Blueline aankwamen. Dit zijn kunstmatig aangelegde bikeparken waar iedereen op zijn of haar niveau heerlijk naar beneden kon zoeven met kombochten, bulten, kleine jumps en bumps. Enkelen zijn zelfs nog een tweede keer omhoog gegaan met de lift om zodoende nog meer afdaalkilometers te kunnen maken. Wat een plezier!!

Sneeuw en wandelpaden

Het was even de vraag of we wel over de Klingertorl konden want de sneeuw van afgelopen winter was nog niet allemaal verdwenen. Na wat telefoontjes bleek het verantwoord te zijn en zo gingen twee groepen het avontuur aan via deze overgang. De twee andere groepen reden via het mooie meer van Zell am See, wat mooie plaatjes opleverde. De overgang was een mooi avontuur, stappen door de sneeuw, de gids die een looppaadje maakt, een mooie technische trail over een wandelpaadje. Echter bleek het “fietsbare deel” niet voor iedereen even fietsbaar, waardoor de groepen relatief laat binnen kwamen. Maar desondanks was het een prachtige dag en bereidden we ons ’s avonds voor op de dag die zou komen, de beklimming van de Grossglockner!

De koninginnenrit

Vandaag was het dan zover, de Grossglockner stond op het programma. Een enorme uitdaging voor iedereen, zeker voor diegene die nog nooit een echte berg/col zijn opgefietst! Bewonderenswaardig was het hoe iedereen zijn grenzen heeft verlegd. Bij de lunch werden de groepen heringedeeld en zo kon iedereen naar eigen wil het tweede deel vervolgen, met of zonder trails. Na deze onvergetelijke dag bereikten we ons fijne hotel in Grosskirchheim waar we zeer hartelijk werden ontvangen en we in de tuin gezamenlijk een biertje dronken. Al snel kwamen de mooiste verhalen op tafel.

mtb-transalp-grossglockner-mountainbike-reis-vakantie

Feiertag en de plaatselijke fanfare

Tijdens het ontbijt kwam de plaatselijke fanfare direct voor het hotel en speelden traditionele muziek. Even later vertrokken we voor alweer de 5e etappe. Een etappe waarbij we al snel de prachtige toppen van de Dolomieten zagen. De meesten van ons lunchten in het centrum van Lienz. Het leek nu echt op vakantie. De rode groep had vandaag een monsterberg te beklimmen, waarbij ze op ruim 2000 meter lunchten. Moe, nat maar voldaan kwamen we in het hotel in Sillian aan. Hier heerste een gezellige sfeer en dineerden we gezamenlijk in het hotel.

Bella Italia

Alweer de laatste dag van de TransAlp Grossglockner. Vandaag gaan we dan eindelijk Italië in. Er was een groep die zich waagde aan de beklimming naar de Sillianerhutte. Een erg steile klim waarbij je met je kin op je stuur moet zitten om te kunnen blijven fietsen. De overige groepen namen de lift naar ruim 2000 meter en fietsen vanaf daar met prachtige uitzichten richting de Sillianer Hutte. Hier maakten we mooie foto’s en kleedden ons warmer aan, want het was toch best fris op bijna 2500 meter. De lucht werd langzaam donkerder en het begon na een tijdje te regenen. Gelukkig waren de meesten al een stuk lager op de berg zodat de trailtjes die nog volgden goed te te berijden waren. Met een brede glimlach bereikten we het zwembad van Innichen waar het besef doordrong dat we het gehaald hadden! Een geweldige prestatie waar iedereen trots op kan zijn. De champagne spoot letterlijk in de lucht en we proostten op een geweldige week.

mtb-transalp-grossglockner-mountainbike-reis-vakantie

Het Vasa Team Paul, Rinus, Ernest, Bas en Rick hopen jullie op een volgend avontuur weer te mogen begeleiden!

De aftermovie

Ook de MTB TransAlp Grossglockner rijden?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.