MTB hutten TransAlp in Oostenrijk!

Onze aankomstdag in de Alpen begon met prachtig weer op bijna 1500m hoogte. De meeste deelnemers waren al vroeg aangekomen en om in een heerlijk zonnetje wat los te rijden. Later op de dag begon het helaas toch een beetje te regenen en ook de volgende ochtend was het miezerig en bewolkt weer.

mtb-hutten-transalp-tocht-reis-vakantie-oostenijk

Dag 1: Op het ergste voorbereid

We begonnen met 16 bikers, de gidsen Marc, Hans en Rob en chauffeur Peter aan onze eerste etappe van de Hochkönig Hüttenrunde. Van het comfortabele Arthurhaus aan de voet van de Hochkönig reden we naar een spartaanse berghut op de flanken van het Tannengebirge. Al snel trok de bewolking weg en konden de regenjasjes uit. Met perfect fietsweer reden we een supermooie en afwisselende afdaling naar Bischofshofen en het dal van de Salzachrivier. Op de daaropvolgende klim naar Werfenweng moesten de route iets aanpassen vanwege omgevallen bomen, maar eenmaal in Werfenweng konden we de originele route weer oppakken en klommen we gestaag het dal uit.

mtb-hutten-transalp-tocht-reis-vakantie-oostenrijk

De laatste klim naar de berghut was zwaar, maar de beloning was een schitterend uitzicht over het dal tot aan onze startplek hoog boven Bischofshofen. Tot het avondeten zaten we buiten op het terras tot het goed verzorgde avondeten met als toetje een grote pan Kaiserschmarrn.

Dag 2: Ruig Alpenlandschap

Na een goed ontbijt begonnen we onder een strakblauwe hemel aan onze tweede etappe. Door een prachtig ruig en groen Alpenlandschap reden we naar de loodrechte wand van het Dachsteinmassief. Op naar onze volgende hut met uitzicht over het dal van Ramsau en de skihellingen van Schladming.

mtb-hutten-transalp-tocht-reis-vakantie-oostenrijk

Dag 3: Dit maakte het extra zwaar

Het mooie weer werd langzaam bijna té mooi. Vanaf de derde dag maakten temperaturen van 30 graden en meer de toch al lange en steile klimmen extra zwaar. Gelukkig lag ook onze volgende hut weer op grote hoogte en was het buiten heerlijk vertoeven. Na een frisse buitendouche genoten we van weer een prachtige zonsondergang.

Dag 4: Ons meest comfortabele onderkomen van deze week

Deze etappe voerde ons via prachtige trails naar de ingang van de bekende Tauerntunnel en door het dal van Flachau. De rode en blauwe groepen reden via de skigebieden van Wagrain en Flachau naar ons meest comfortabele onderkomen van deze week, maar niet zonder eerst een laatste lange en supersteile klim te volbrengen.

mtb-hutten-transalp-tocht-reis-vakantie-oostenrijk

De groene groep bleef wat langer in het dal en pakte een klim naar 1300m met prachtig uitzicht op de Dachstein waar we twee dagen eerder nog waren. Maar ook zij ontkwamen niet aan een lange en hete slotklim. Het vochtverlies kon echter in het hotel ruimschoots gecompenseerd worden en na een smakelijk, voedzaam en overvloedig diner en een comfortabele nacht was iedereen klaar voor de laatste twee etappes.

Dag 5: Een groot contrast

Het contrast met de laatste hut was groot: slaapzalen met stapelbedden en maar één douche. Maar wel met het mooiste panorama van de hele week. Namelijk een fenomenaal uitzicht van bijna 360 graden op alle gebergten waar we de afgelopen dagen doorheen trokken plus de hoogste toppen van Oostenrijk, zoals de Grossglockner en de Wiesbachhorn.

mtb-hutten-transalp-tocht-reis-vakantie-oostenrijk

Dag 6: We werden niet teleurgesteld

De grote vraag was of de laatste dag nog kon tippen aan alle hoogtepunten van de afgelopen dagen. We werden niet teleurgesteld. Om te beginnen een prachtige afwisselende afdaling van maar liefst 1000 hoogtemeters tot in het dorpje St Johann im Pongau. Vervolgens reden we een vlak stukje langs de Salzach tot Bischofshofen. We sloten af met een afwisselende klim terug naar de Hochkönig. Op het terras van het hotel werden we feestelijk ontvangen door chauffeur Peter.

Na een verfrissende douche en een heerlijk en veelzijdig buffet namen we ’s avonds afscheid van elkaar. Het applaus voor het Vasa-team Peter, Hans, Marc en Rob werd dankbaar in ontvangst genomen, maar de deelnemers verdienden zeker ook een groot compliment voor hun doorzettingsvermogen, gezelligheid en mooie verhalen.

Door hun goede voorbereiding hadden we erg weinig pech en tegenslag. Kortom, een mooi en onvergetelijk mountainbike-avontuur.

mtb-hutten-transalp-tocht-reis-vakantie-oostenrijk

Ook de MTB Hochkönig Hüttenrunde rijden?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.