'Dit overtrof alle verwachtingen'

Afgelopen week vond de MTB-cursus Ischgl plaats. Een week waar, naast heel veel techniektraining, het geleerde direct in de praktijk kon worden gebracht. De deelnemers waren nog onbekend in de alpen en schrokken in eerste instantie van de trail die ze op de eerste dag onder de skilift door zagen lopen. Er liepen mountainbikers met hun fiets naar beneden op de trail. Eerst werd er geoefend aan de Samnaun kant met flowtrails om lekker te genieten en er een beetje  in te komen. Maar aan het einde van de eerste dag reden de deelnemers de trail die ze in de skilift zagen gewoon naar beneden en waren zelf verbaasd over hun progressie.

Vasa MTB-cursus week Ischgl: dag 1

We begonnen met basis oefeningen op de parkeerplaats: kijken, sturen, achtjes draaien, remmen, alles wat in basis weer even opgefrist mag worden.
Na het oefenen gingen we met de skilift naar het midden station om daar het afdalen te oefenen.
Toen de basistechniek onder controle was zijn we met de lift naar de Idalp gegaan gevolgd door een flowtrail afdaling naar Samnaun en weer klimmen en weer afdalen. Toen ik aangaf dat we nog wel een keer met de skilift omhoog konden stonden de deelnemers al met hun liftpas klaar, jaaaaaa!
Deze groene groep heeft 3800 meter gedaald. Iedereen kwam moe maar voldaan terug bij het hotel en de deelnemers hadden een eerste dag die hun verwachtingen had overtroffen.
Wat een dag!

Dit overtrof alle verwachtingen

Vasa MTB-cursus week Ischgl: dag 2

Mijn plan omgegooid, vandaag nog een mooie dag, later in de week zijn de voorspellingen slechter. Aangezien de deelnemers het geleerde goed in de praktijk brachten, had ik besloten om na wat fietsafstelling en wat kleine oefeningen de lift naar de Idalp te nemen, gevolgd door de stoeltjeslift naar de Flimjoch.
Boven op zo'n 2700 meter wees ik aan waar we heen gingen, de deelnemers keken verschrikt: daar omhoog? Dat is wel hoog en niet te fietsen... inderdaad we hebben stukken gelopen, maar ook best veel gefietst tot we boven waren op de Greitspitz op 2867 meter.

Zo gaaf om te doen!

MTB-cursus week Ischgl

Toen konden we bijna beginnen aan de Salaaser trail, dat is zo'n mooie afdaling. Onderweg heb ik meerdere keren uitleg gegeven over hoe de deelnemers over moeilijke stukken kwamen. Geweldig om te zien hoe ze het oppikten en zo'n trail volbrachten. Er waren een paar oei oei momenten, maar daar was niks raars aan en de deelnemers waren ontzettend blij om deze trail te rijden. Nog twee keer de flowtrail afdaling gedaan en toen terug naar Ischgl, ook weer een prachtige flow afdaling naar de Idjoch. Het was mooi geweest, terug naar het hotel om nog even aan de fietsen te sleutelen en een Weizen te drinken en na te praten over deze mooie dag.

Vasa MTB-cursus week Ischgl: dag 3

Vandaag had ik de Dias trail en de Ascherhutte op het programma staan, de deelnemers wisten niet precies wat er ging komen en soms is het ook beter om niet teveel te verklappen. De weg naar Kappl had al wat aardige klimmetjes en mooie stukken langs de stromende rivier. Bij Kappl namen we de eerste skilift omhoog en na wat zoeken naar de start van de trail, begonnen we aan een wandelpad dat later de Dias trail zou worden. Heerlijk technisch en onderweg kon ik de deelnemers coachen om over de moeilijke stukken te komen: rotsen, dropoffs, wortelsecties het kwam allemaal aan bod.

MTB-cursus week Ischgl

De Dias trail eindigt in het centrum van Kappl dus een bakker en 2 cappuccino's later gingen we verder tot onze trail was afgesloten. Op de Garmin zoeken we naar een alternatief, als we even door klimmen dan is er een doorsteek en dan kom je weer bij het juiste pad. Enfin, bij een boer over zijn erf, over het schrikdraad, door een weiland en door een vergaan hek, zaten we weer op een wandelpad, supergaaf pad om af te dalen, technisch en haarspeldbochten te over. De deelnemers kregen nu alles voor hun kiezen.

Vol adrenaline kwamen we in See waar we de skilift naar boven namen en toen moest de klim naar de Ascherhutte beginnen. 2 uur later (klimmend boven de bovengrens) kwamen we daar aan.
Terug nog een mega lange rit met de nodige hoogtemeters, vandaag 2800 meter gedaald en om 18:00 uur terug bij het hotel, toch een beste dag als je voor 09:00 uur wegrijdt. Vanavond gaat de hele ploeg vroeg op stok!

Vasa MTB-cursus week Ischgl: dag 4

Het is alweer woensdag en de weersvoorspellingen waren wat minder voor vandaag. Na een vermoeiende dag stonden de deelnemers te popelen om weer te gaan klimmen naar de Kops Stausee...NOT... nee, deze deelnemers wilden liever met de lift naar boven en dan flowtrails rijden en techniek oefenen. Dus zijn we met de skilift omhoog gegaan naar de Idalp en daar met de lift naar Flimsattel op 2752 meter hoogte.
Na meerdere keren de trail te hebben gereden en steeds weer te oefenen op moeilijke passages, zag je het vertrouwen en de techniek groeien - skoftig om te zien.
De voorspellingen en de vermoeidheid kwamen eraan, 1 deelnemer besloot om een koprol te maken – ‘Dat doe ik wel vaker’ riep hij lachend toen hij opstond. Bijna aan het einde van de trail zagen we de regenwolken al over de bergen komen maar, na het snel fixen van een lekke band, konden we snel naar binnen om te schuilen en uitgebreid te lunchen.

MTB-cursus week Ischgl

De lunch duurde even lang als de regenbui mooie timing dus. We daalden af over de Paznauner Taja trail, een prachtige trail waar ik ook heel sierlijk kon demonstreren hoe glad die houten planken waren, gelukkig was iedereen te laat met een foto nemen want ik fietste rap weer door (roepende dat doe ik niet nog eens voor) Het was weer een mooie dag en nagenoeg droog geweest!

Vasa MTB-cursus week Ischgl: dag 5

Vandaag zou er een extra dimensie gegeven worden aan het fietsen, er was regen voorspeld. Eerst weer oefeningen op de parkeerplaats van Hotel Ischgl.
We vertrokken op de fiets richting Kappl waar we de skilift naar boven namen (van 1180 - 1821) We namen een wandelpad om op de Dias trail te komen, heerlijk technisch. Door het natte weer was de uitdaging toch iets te veel voor de deelnemers en dus namen we de skilift nog een keer om daarna over een wandelpad klauterend, fietsend, wandelend en klimmend hoger op de berg te komen.
Want ik had een bordje gezien dat er boerderij was en dat we dan over een volgende heuvel konden afdalen naar Ischgl.

Dit had ik echt niet verwacht, dat we dit konden doen.

MTB-cursus week Ischgl

Bij de Sesslad alm aangekomen klopte we aan en werden we naar binnen in een snikhete hut geroepen. Het gezin stond op en wij mochten aan hun tafel gaan zitten, ze waren toch klaar. Geweldig wat een gastvrijheid en verse melk!
Na de uitgebreide lunch en vooral de warme ruimte gingen we weer op pad. Brrr even wennen de regen en de kou. We gingen op pad en namen een schitterend bospad. Bij het laatste stuk konden we een wandelpad afdalen (lees glibberen en glijden) en de deelnemers moesten alle zeilen bijzetten om over het pad naar beneden te komen. Han die ondertussen Han de Buitelaar werd genoemd, deed zijn naam eer aan om in de laatste 3 meter een zijwaartse sliding te maken... Met een big smile kwam hij weer tevoorschijn.
Morgen alweer de laatste dag - Velil trail

MTB-cursus week Ischgl

Vasa MTB-cursus week Ischgl: de laatste dag van deze clinic week

De voorspellingen waren er al, het zou gaan regenen.
Na enkele oefeningen in de regen op de parkeerplaats van het hotel, rap naar de skilift fietsen. Uitgeput kwamen we daar aan. We namen de skilift naar de Idalp en direct daarna de volgende lift om boven op de Idjoch te komen, waar we letterlijk in de wolken waren. De flowtrail afdaling over de Viderjochtrail is er één om van te genieten. Direct de volgende lift in om weer een flowtrail te nemen en nog één. In Samnaun weer in de gondel omhoog en, omdat de wolken niet echt over de bergen kwamen, was het in Zwitserland een stuk warmer. We bleven dus naar Oostenrijk gaan met de skilift en afdalen naar Zwitserland.

Dit zal mij thuis op de trails in Nederland ook echt helpen!

MTB-cursus week Ischgl

Als laatste reden we de Veliltrail een goeie technische trail wat eigenlijk een soort van examen was. Al het geleerde van de afgelopen week moest hier toegepast worden en dat deden de deelnemers. Hadden ze in het begin nog twijfels bij het afdalen over sneeuwvelden en steile technische switchbacks met afgronden ernaast, des te verder ze kwamen des te groter het zelfvertrouwen werd.
De trail werd afgesloten met een 40 tal haarspeldbochten achter elkaar en steil. Esther liet ons weer versteld staan door naar ons toe te rijden! Wat een topper!
Han de Buitelaar deed de naar hem benoemde afdaling eer aan om bijna op dezelfde plek weer te gaan liggen!
Ondanks de regen waren we voldaan en was iedereen aan het juichen! Esther trakteerde ons nog op een ijsje om iedereen die iedereen versteld doet staan, 4 mountainbikers onder de modder in de regen een ijsje eten. Koud? Welnee wij zijn over verhit van 4800 meter dalen.

MTB-cursus week Ischgl

Waren de deelnemers en de instructeur dit jaar al enthousiast, volgend jaar gaan we het nog toffer maken met twee groepen, Ene groep zal gedeeltes klimmen in combinatie met skilift en oefenen op afdalen en andere groep zal veel met de skilift klimmen en nog meer afdalen. Elke dag kan je van groep wisselen om zodoende ook soms je daalbenen even te ontspannen met een klim (als je dat wilt). Naast de bekende flowtrails in Ischgl hebben wij meerdere gave afdalingen over bospaden om je techniek te verbeteren. Daarnaast hebben we het plan om een supergave BBQ lunch op 1600 meter hoogte te doen. Meld je aan om op de hoogte te blijven voor volgend jaar, want dat wordt weer zo'n supergave week!

Paul - Reisleider / Instructeur

Wil je ook meedoen aan de MTB-cursus week Ischgl?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.