Met deze 7 tips word jij ook een MTB TransAlper

Met deze 7 tips word je ook een TransAlper. Wil je na het lezen van de onderstaande tips reissuggesties en een speciale aanbieding ontvangen? Lees dan snel verder.

mountainbiken transalp


Tip 1: Zorg voor een basisconditie en techniek

mountainbiken transalp

Voordat je aan de voorbereiding kunt beginnen dien je over een redelijke basisconditie en techniek te beschikken. Dit betekent dat je minimaal twee keer per week aan (duur)sport doet. Uiteraard bij voorkeur mountainbiken. In Nederland zijn er genoeg leuke routes om conditie op te bouwen en je techniek te verbeteren.

Tip 2: Durf de stap te nemen!

mountainbiken transalp

Op een gegeven moment moet je tegen jezelf zeggen: Ik ga de uitdaging aan en ga het doen! Zet je twijfels en angsten aan de kant en ga ervoor. Als je de beslissing voor jezelf op tijd maakt heb je nog voldoende tijd om te trainen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de uitdaging alleen aan te gaan, maar hoe gaaf is het om dit met je (fiets)vrienden te doen. Samen trainen, afzien, genieten en finishen!

Tip 3: Volg het trainingsschema van Machiel Ittmann

mountainbiken transalp

Om een meerdaagse tocht aan te kunnen dien je te beschikken over een goed uithoudingsvermogen, zodat je na elke etappe weer snel hersteld bent en de volgende dagtocht weer aankunt. Het zou zonde zijn als je vanwege je conditie een etappe moet missen of maar een deel kunt rijden. Daar zijn de routes namelijk veel te mooi voor ;-).

Nadat je een TransAlp of Giro hebt geboekt ontvang je van ons een trainingsschema. Afhankelijk van je conditie kies je voor het schema van 6 of 10 weken. Speciaal voor als je wat minder tijd hebt om te trainen hebben we een trainingsschema 'Light'. Beide schema’s kun je zelf in je eigen weekschema passen zodat je niet vast zit aan vaste trainingsdagen!

Als je het schema hebt gevolgd hoef je je geen zorgen meer te maken over je conditie.

Tip 4: Doe een mtb weekend

mountainbiken transalp

De MTB weekenden zijn een uitstekende voorbereiding op je TransAlp of Giro:

  • Je maakt kennis met het rijden van een meerdaagse route.
  • Een goede training relatief dicht bij huis.
  • Je zult merken dat je kracht en uithoudingsvermogen na het weekend flink zijn verbeterd.
  • Je went ook meteen aan het ritme van een trekking en verbetert je techniek van het klimmen en dalen.
  • Je maakt kennis met het Vasa Sport systeem van levels en niveaus. Kun je een weekend met level 5 aan in de niveaugroep blauw, dan weet je ook wat je dit level bij een TransAlp aankan.
  • Het is ook een goede test voor je materiaal. Heb ik de juiste banden? Zit de rugzak lekker en past alles erin? Hoe ga ik om met voeding en drinken? Veel vragen waar je in het weekend antwoorden op kan vinden.
  • De Vasa gidsen staan natuurlijk klaar om je met alles te helpen.
  • Oh ja, en niet onbelangrijk maar het is natuurlijk ook nog eens heel leuk om te doen.

Tip 5: Zorg dat je materiaal in orde is

mountainbiken transalp

Naast je fysieke voorbereiding is het ook belangrijk dat je materiaal in orde is. Het is vervelend als je tijdens de reis erachter komt dat je het verkeerde materiaal gebruikt. Daarom krijg je nadat je een reis hebt geboekt een document met belangrijke informatie over het geschikte materiaal. Welke fiets is geschikt? Welke banden heb ik nodig? Welk verzet is het meest ideaal? Op al deze vragen krijg je antwoord.

Je wilt natuurlijk niet midden in het bos stil komen te staan met mankementen aan je fiets. Daarom adviseren we om langs één van onze fietswinkelpartners te gaan (of een fietsenwinkel bij jou in de buurt) om je fiets te laten checken. Mocht er onderweg toch iets gebeuren dan is natuurlijk onze volgauto met mecanicien altijd in de buurt om je snel weer op weg te helpen!

Als je voor het eerst een TransAlp of Giro gaat fietsen zal je je vast afvragen wat je allemaal mee moet nemen. Daarom krijg je, tegelijk met de belangrijke informatie over het materiaal, een paklijst zodat je niks hoeft te vergeten. Mocht je toch nog wat vergeten zijn dan hebben we in de mobiele Vasa Shop, die mee op reis is, de belangrijkste onderdelen en producten beschikbaar.

Tip 6: Vraag rond in je omgeving

Heeft iemand die je kent al eens een TransAlp of Giro gefietst? Vraag hem of haar dan om tips en advies. Misschien heeft diegene dezelfde onzekerheden of twijfels gekend als jij en kan je dus goed vertellen hoe hiermee om te gaan!

Tip 7: Begin met een TransAlp met reislevel 3-4

mountainbiken transalp

Op de TransAlps en Giro's met een lager reislevel zijn de routes minder technisch en zwaar en heb je de mogelijkheid om routes van het niveau geel en groen te rijden. Daarmee zijn ze beter geschikt als "instap-reis"

  • In de niveaugroepen geel en groen krijg je extra aandacht van de gids die je helpt om je techniek te verbeteren
  • Je fietst minder hoogtemeters per dag
  • Je fietst minder lange dag-afstanden
  • Mocht blijken dat je meer aan kunt, is dat natuurlijk ook geen probleem, dan kun je nog tijdens de reis overstappen naar een groep met een hoger niveau.

Ondanks dat je in niveaugroep geel minder hoogtemeters en kilometers fietst, hoef je niet bang te zijn dat je iets mist. Elke etappe bevat genoeg (figuurlijke) hoogtepunten! Maar de aanwezigheid van niveau geel is een geruststellende gedachte!

TransAlp reizen >>