Langlaufvakantie Tjsechië, adembenemend mooi

De vooruitzichten waren vooraf niet best en het was nog maar de vraag of en waar we konden langlaufen. Met lage verwachtingen arriveerden de acht deelnemers in Modrava waar we deze langlauftrekking zouden beginnen. Rick en Sidney waren al een dag eerder aangekomen om de plaatselijke omstandigheden te bekijken. Zij skieden veel kilometers en konden zo beoordelen wat de beste plekken waren om te skiën. Bij het avondeten werd al snel duidelijk dat het een hele gezellige week zou worden want iedereen was goed gezind en de stemming zat er al goed in.

LangLanglauf vakantie Tjsechië

Langlaufvakantie tsjechie

In de nacht van zondag op maandag was er een storm die niet alleen Nederland en Duitsland trof, maar ook Tsjechië. Het waaide erg hard en de daarbij gepaarde regen zorgde ervoor dat de mooie omstandigheden van de dag ervoor als sneeuw voor de zon verdween. Nu was het hopen op de sneeuwvoorspelling die 24 uur later zou komen...

Na een uitgebreide GPS-instructie in het hotel kleedden we ons om en maakten we ons klaar voor de eerste meters in de sneeuw. Onder leiding van Rick werd er aan de techniek gewerkt en konden we allemaal weer even wennen aan het materiaal en de beweging. Ook kon er gelijk met de GPS geoefend worden. Na bijna drie uur buiten bezig te zijn geweest belandden we in een plaatselijk restaurantje voor een lunch. Echter was niet alleen in ons eigen hotel ’s ochtends de stroom uitgevallen, maar dat bleek in de hele regio het geval te zijn. Dus een bakje koffie zat er helaas niet in. Wel konden we een goulashsoep krijgen, die overigens erg lekker smaakte. In de middag rustten we lekker uit en maakte ons op voor de tocht van de volgende dag.

Omdat bij de zondags verkenning van Rick bleek dat het Noordelijke deel van het gebied (waar we ons normaalgesproken met de langlaufski’s naartoe verplaatsten) totaal niet gespoord was, moesten we een alternatief plan bedenken omdat we op de ski’s niet naar de volgende accommodatie konden komen. We hadden het geluk dat de loipes rondom Modrava en Bucina er verreweg het beste bij lagen van de hele regio. Zo maakten we allemaal een zeer mooie dagtocht naar Breznik, een hele mooie loipe langs een rivier in prachtig natuurschoon. Na lekker geluncht te hebben verplaatsten we ons einde van de middag met de Vasa-bus en de auto van Ronald naar onze volgende accommodatie in de middle of nowhere. Je vraagt je af hoe we het gevonden hebben! Met Martina en Jakub kan je je geen aardigere gastvrouw en gastheer wensen en aan niets ontbrak het ons tijdens ons verblijf daar. Met liefde en passie werd en voor ons gekookt en zelfs een hele plaat Kuchen stond ons ter beschikking als toetje. Dat konden we gewoon niet laten staan;-) Met een volle buik en voldaan gevoel doken we ons bedje in.

Langlaufvakantie tsjechie

Bij het openen van de gordijnen de volgende ochtend was het een winters paradijsje! Er was sneeuw gevallen en behoorlijk veel ook. Dat kwam de geplande snowshoetocht dan ook van pas. Direct vanaf het hotel liepen we de natuur in en vonden we ons eigen pad tussen de bomen, struiken, beekjes en soms zelfs diepe sneeuw.

Bijna de hele dag bleef het doorsneeuwen, wat voor een heel mooi winters beeld zorgde. Toevalligerwijze troffen we de back-country groep van Saar in een restaurantje in Zadov. Niet alleen gezellig, maar ook handig want zo konden we van plek wisselen. Met een volle buik van de lokale “Irish coffee” gingen we met een dalende tendens terug naar ons fijne verblijf.

Via een mooie witte vlakte daalden we de laatste meters af naar het hotel en waren we allemaal moe maar voldaan. Voordat het donker werd legde Ronald en Rick alvast de kettingen onder de auto van Ronald voor de reis van de volgende dag.

Langlaufvakantie Tsjechie

Nadat Rick vroeg in de ochtend de bagage naar het volgende hotel in Bucina had gebracht, kwam hij terug om de rest op te halen. Met enige vertraging door onder andere een van de weg geraakte auto, kwamen we terug in Modrava aan vanwaar onze mooie tocht zou beginnen naar Bucina.

Met een stijgende tendens en fantastische omstandigheden (vers gespoorde loipes, zonnetje, nauwelijks wind) beleefden we allemaal een TOP-langlaufdag!

De voorlaatste dag gingen we met zijn allen de grens over en gaf Rick 3 uur lang les. Afdalen, spoorwissel, stapbocht, diagonaal, alles kwam aan de orde. Voldaan en gedrild;-) lunchten we gezamenlijk in het hotel. Het merendeel maakte in de middag nog een tocht naar Finsterau om zodoende het geleerde in praktijk te kunnen brengen.

Langlaufvakantie Tsjechie

Bij het avondeten drong het langzaam tot ons door dat we nog maar 1 dag hebben om te langlaufen en dat het al snel weer voorbij zou zijn. Des te meer een reden om er morgen op de laatste dag extra van te genieten!

En dat zouden we doen. Wederom fantastische omstandigheden. Het uitzicht bij het ontbijt op de in de verte liggende Alpen, het zonnetje wat langzaam door het raam naar binnen schijnt, berichtjes op de app dat de loipes vers gespoord zijn. Na het ontbijt dus snel omkleden en die latten op! De route ging vandaag naar Kvilda waar lekker koffie gedronken werd. Nadien werd de sneeuw wat langzamer door de warmte, maar gelukkig was de lange afdaling vanaf de Cerna Horn nog wel snel genoeg om lekker te kunnen glijden. Iedereen heeft vandaag een lange mooie tocht gemaakt en kwam met een grote glimlach en voldoening aan bij het hotel in Modrava, waar we ook begonnen zijn. De week werd gezellig afgesloten met een biertje en wijntje en volgende plannen werden alweer gesmeed.

Ik (Rick) wil jullie nogmaals bedanken voor een zeer gezellige ongecompliceerde week en hoop jullie in de toekomst wederom te mogen begeleiden.

Langlaufvakantie Tsjechie

Ook langlaufen in Tsjechië?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, prijzen en data.