Grossglockner, yes! We’re on! Met de eerste Transalp van 2021!

Met een kleine groep verzamelden we ons zaterdag voor de eerste Vasa Sport TransAlp van 2021 met Vasagidsen Bart en Rob en chauffeur Cor. Het was even spannend of alle coronamaatregelen genoeg versoepeld zouden zijn, maar eindelijk konden we toch beginnen aan deze unieke tocht.

Eindelijk weer op reis

Deze TransAlp gaat dwars door het mooiste deel van Oostenrijk. Vanaf de Duitse grens tot in de Italiaanse Dolomieten met halverwege een passage langs de hoogste berg van Oostenrijk: de Grossglockner. Na een kort infiets- en kennismakingsrondje op zaterdag konden we zondag onder een strakblauwe hemel beginnen aan de eerste etappe naar het idyllische Sankt Ullrich am Pillersee.

Transalp Grossglockner

Een lekkere aanloop van 5km werd al snel bruut onderbroken met een lange steile klim. Maar de beloning was dan wel weer een heerlijke afdaling en een vlak stuk tot een vroege lunchstop. Na de lunch klimmen we nog één keer naar 1500m voordat we weer over afwisselende paadjes afdalen naar ons prachtig gerenoveerde hotel met zeer royale kamers aan de Pillersee.

Langs de Grossglockner

De volgende dagen rijden we door de bekende winstersportplaatsen als Saalbach, Hinterglemm, Zell am See, Kaprun en Heiligenblutt. De bergen worden steeds iets hoger en de klimmen steiler en langer naarmate we dichter bij de Grossglockner komen. Elke dag is weer een hoogtepunt met stralend weer en schitterende trails. En elke klim wordt beloond met fenomenale uitzichten en leuke afdalingen.

TransAlp Grossglockner

Cor staat steeds met de tassen voor ons klaar bij de hotels en ’s avonds genieten we van de perfecte verzorging. We zien op een groot scherm het Nederlands elftal nog zijn laatste groepswedstrijd op het EK winnen. Mooier kan een fietsvakantie niet worden.

Op de vierde dag beginnen we aan de lange klim naar het hoogste punt van de reis met 2508m. Het is weer heerlijk weer, maar eenmaal boven de 2000m fietsen we tussen steeds grotere sneeuwvelden en zien we al het puntje van de Grossglockner en een paar echte gletsjers. Iedereen is weer lekker op tijd binnen, maar met alle hoogtemeters en afwisselende trailafdalingen is het toch weer een heel pittige dag. Met een heerlijk hersteldrankje en een voedzame maaltijd in het authentieke hotel aan de voet van de Grossglockner konden we er de volgende dag weer tegenaan.

Afscheid in de Dolomieten

Na een lekkere overgangsdag met minder lange klimmen en minder uitdagende paden beginnen we op vrijdag aan de slotdag. Het was weer ouderwets lang klimmen met een lift-optie voor de eerste 1000 hoogtemeters. Op de grens met Italië op 2450m bereiken we de Sillianer Hut. Daarna is het voornamelijk dalen tussen de alpenweiden en bossen tot onze eindbestemming: Innichen.

Na een verfrissend bad in het wellnesscentrum kunnen we nog even genieten van het oude stadscentrum voordat we in een ruime touringcar teruggebracht worden naar ons starthotel.
Op het terras genieten we buiten nog even na en kijken terug op een zeer geslaagde fietsweek!

Transalp Grossglockner

Wil je ook de TransAlp Grossglockner MTB'en?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.