Rondom het Gardameer: afwisseling ten top

Met twaalf deelnemers, waaronder maar liefst zeven Belgen en de gidsen Bas, Marcel en Rob verzamelen we op een mooie nazomerdag hoog boven het Gardameer voor deze prachtige en afwisselende rondreis. Op het infietsrondje ervaren we meteen hoe ruig en steil het kan zijn, evenals  het risico op lekke banden. Vier deelnemers moeten een bandje vervangen. Gelukkig blijft het daarbij voor de rest van de week. Iedereen heeft zijn materiaal goed op orde.

Rondom het Gardameer 2021

De eerste dag

Op zondag begint het dan eindelijk met de echte ronde. De voorspelde regen blijft gelukkig beperkt tot een paar losse buitjes, maar de natte ondergrond maakt de lange afdaling van bijna 2000 hoogtemeters erg moeilijk. Op een paar kleine valpartijtjes na komt iedereen heelhuids aan in het bruisende Riva del Garda. Ons luxe hotel is een groot contrast met het pittoreske berghotelletje waar we gestart zijn. Juist deze afwisseling maakt deze hele reis zo kenmerkend. Dicht bij het Gardameer is het druk met verkeer en toeristen, maar ook veel terrasjes en ander gemak. Wat verder landinwaarts is het meteen ruiger, ongerepter en veel rustiger.

Mooi weer!

De rest van de week hebben we weer echt Italiaans weer: droog en lekkere temperaturen. Na een pittige ronde bij Riva vertrekken we de derde dag naar ons volgende hotel in Tremosine. We vertrekken via een prachtig uitgehakt rotspad langs het meer met uitzicht op het zonovergoten Riva. Daarna klimmen we via het Lago di Ledro over steile stukken tot 25% naar de Passo Nota voor een heerlijk lunch. Het hele gebied wordt gekenmerkt door paadjes en tunnels die in de Eerste Wereldoorlog in allerijl zijn aangelegd om Italië te verdedigen tegen Oostenrijk. Ook op de vierde dag rijden we een grote ronde rondom Tremosine door spectaculaire ongerepte gebieden met heel veel single track. De hele dag komen we nauwelijks andere wandelaars of fietsers tegen.

Loodzwaar

De voorlaatste dag is weer een supermooie, maar ook loodzware dag. We beginnen met een lange steile klim over steeds smallere paadjes. Langzaam klimmen we uit een diepe vallei tot boven de boomgrens. Eenmaal op de top rijden we nog even op en neer door het woeste landschap voordat we via verschillende routes dalen naar ons hotel aan het Gardameer. In alle hotels eten we altijd typische streekgerechten met steeds 4 of 5 gangen en altijd verschillende keuzemogelijkheden. Voldoende om de volgende dag weer uitgerust en met voldoende energie te beginnen.

Uitzicht op Monte Baldo

Zo ook voor onze laatste dag. We steken met de veerboot over naar de andere oever van het Gardameer. Daar rijden we over afwisselende trailtjes met steeds uitzicht op het meer tot de voet van de Monte Baldo. Na een uitdagende week hebben we het wel verdiend om ook wat hoogtemeters in de lift af te leggen en met de hele groep stappen we uit op 1700m hoogte. Daar genieten we van het adembenemende panorama over het hele Gardameer. Met een korte klim en een lange technische afdaling sluiten we deze bijzondere mountainbikereis af.
Op het terras genieten we nog na van de fantastische herinneringen en na weer een heerlijke authentieke maaltijd nemen we afscheid voor een vroege terugreis. Iedereen is het er over eens het een zeer geslaagde week was. Met veel verhalen en mooie herinneringen verlaten we dit unieke gebied.

Italië
ITA

GPS-reis Gardameer

Wil je zelfstandig met GPS op pad op de heerlijke trails rond het Gardameer. Vasa Sport heeft in dit mountainbikemekka van het eerste uur de fietsbare routes voor je uitgezocht.