MTB'en rondom de hoogste berg van de Alpen, de Mont Blanc

Met prachtig weer en schitterend uitzicht op de Mont Blanc beginnen we met een enthousiaste groep aan deze unieke reis. De 29 deelnemers worden deskundig begeleid door de Vasa gidsen Hans, Johan, Marc, Rob en Rob. Chauffeur Cor regelt alles rondom de hotels, bagagetransport en hulp onderweg weer perfect.

mountainbike-reis-Tour-du-Mont-Blanc

Traktatie op schitterende uitzichten

Meteen rijden we een uitdagende lange afdaling over leuke trailtjes naar St. Gervais, waarna de verschillende niveaugroepen splitsen en via verschillende routes richting Chamonix rijden.

MTB Vasa Sport

De eerste twee dagen worden gekenmerkt door lange steile klimmen met steeds als beloning prachtige plaatjes van diepe valleien en eenzame bergpassen met fenomenaal uitzicht op de gletsjers van de Mont Blanc.

Klimmen, dalen, klimmen

Dag 3 van de Tour du Mont Blanc is gelukkig iets rustiger klimmen, maar met nog steeds veel hoogtemeters. De beloning is een prachtige single trail afdaling naar Martigny en als afsluiting nog even 1000 hoogtemeters klimmen naar het pittoreske Champex.

De grens over

Dag 4 begint ondanks de voorspellingen weer lekker zonnig, en we gaan vroeg op pad. Helaas betrekt het weer snel in de loop van de ochtend en krijgen we net bij de eerste schuilhut een flinke regenbui.

Na een heerlijke warme koffie of chocomelk klaart het weer op en beginnen we aan de laatste kilometers naar de Col du Ferret, met 2540m het hoogste punt van deze reis en tevens de grens tussen Zwitserland en Italië. Tegemoetkomende wandelaars waarschuwen ons voor sneeuw op de top, maar eenmaal daar is alles alweer overgetrokken en kunnen we genieten van een prachtig uitzicht over de ongerepte natuur aan weerszijde van de grens.

MTB'en rondom de hoogste berg van de Alpen, de Mont Blanc

De afdaling erna is een pittige uitdaging. Een wirwar van spoortjes en geulen bezaaid met gladde balkjes en scherpe leisteendrempels, bedoeld om de erosie een beetje in te perken, maar voor mountainbikers heel uitdagende obstakels.

Eenmaal in Italië is er meteen betere koffie in de drukbezochte Helena hut. In het prachtig gelegen Courmayeur overnachten we in een comfortabel hotel met schitterend uitzicht op de flanken van de Mont Blanc met op de hoogste hellingen een dun laagje verse sneeuw.

De koninginnerit

Dag 5, een prachtige etappe door het woeste en desolate grensgebied van Italië en Frankrijk. Steeds hebben we uitzicht op de vele gletsjers van het Mont Blancmassief. De alpenweiden staan volop in bloei en af en toe zien we Marmotten voor ons wegschieten.

MTB'en rondom de hoogste berg van de Alpen, de Mont Blanc

De laatste kilometers naar de Col de la Seigne op 2510m zijn beestachtig steil, maar het uitzicht en de afdaling zijn fantastisch mooi. Na een snelle afdaling volgt nog een laatste klim naar de Col de Roseland op 2000m waarna we de laatste kilometers naar het authentieke hotel in Beaufort afleggen.

Geluk gehad!

Op de laatste dag van de reis beseffen hoeveel we geboft hebben met het weer. De hele dag wisselen koude miezerbuien af met korte opklaringen. Dit weer was al de hele week voorspeld, maar de regen bleef steeds maar uit en elke dag hadden we prachtig uitzicht en veel zon. Maar de laatste dag dus niet. Gelukkig kunnen we tussentijds heerlijk opwarmen en bijtanken in een gastvrij restaurant.

MTB'en rondom de hoogste berg van de Alpen, de Mont Blanc

Doorweekt en onder een flinke laag modder kwamen we toch mooi op tijd aan in Bettex waar we een kleine week eerder nog met stralend weer waren vertrokken. Het prachtige uitzicht op de Mont-Blanc van toen is nu volledig gehuld in de laaghangende bewolking.

Na het afspuiten van de fietsen, de kettingen smeren en een heerlijke sauna dronken we nog wat in het restaurant en genoten van een laatste diner. We keken terug op een geslaagde week van één van de zwaarste Vasa Sport MTB-reizen. Met grotendeels prachtig weer en een heroïsche slotdag.