De deelnemers van fietswinkel Kolkman Zijdewind in Wuppertal!

De fietswinkel Kolkman Zijdewind (Noord Holland) komt al jaren, onder leiding van Ambro, met een grote groep fietsers een lekker weekendje mountainbiken. Deze reis hebben ze in 2016 ook al een keer gedaan en die was goed bevallen! Ook nu was het weer een topweekend.

mtb weekend duitsland wuppertal

De weergoden waren ons zeer goed gezind met prima temperaturen van 20-24 graden Celsius en de trails lagen er droog en snel bij. Nou ja snel, het is een zeer afwisselend parcours waarbij je constant van de ene trail in de andere schiet en je constant moet anticiperen in zowel bochtenwerk als schakelen, omdat je dan weer steil berg op gaat en dan weer snel de afdaling in schiet. Elke dag heeft net weer een ander karakter.

Langs de Wupper

Na een hartelijk ontvangst bij de parkeerplaats van Olaf in Duitsland stond om half 1 iedereen klaar voor vertrek. We fietsten in 4 groepen, 1 groene – 1 blauwe en 2 rode groepen, onder leiding van de 4 gidsen Bas, Marc, Paul en Machiel en buschauffeur Maarten, die de bagage vervoerde. Na een lekker steil klimmetje waren de groepen ingedeeld en kon de eerste dag beginnen. Dat is meteen een pittige rit met flink wat hoogtemeters. Je wordt dus meteen in het diepe gegooid.

mtb weekend duitsland wuppertal

De route kenmerkt zich door allerlei afwisselende trails langs de Wupper. Heen zoveel mogelijk langs de ene kant van de rivier en terug langs de andere kant. Het is een prachtige route met veel korte steile klimmetjes. En onder steil verstaan we 15-20% hellingspercentage, niet echt “rolling” hills, maar meteen op de “granny” om goed boven te kunnen komen.

De rode groep, die ik, Machiel, begeleid wordt deze dag geplaagd door lekke banden. Jan rijdt 2 keer lek en Joeri ook nog een keer. Gelukkig komen we weer langs de parkeerplaats waar de bus van Frank staat. Door het vele oponthoud wordt het een lange middag. Gelukkig trekt Frank zijn bus open, die hij zelf omgebouwd heeft tot een soort van camper annex werkplaats voor motoren en fietsen. De door zijn dochter zelf gebakken taart vindt gretig aftrek en Frank trekt ook nog even een la open met blikjes Cola. Joeri zijn band wordt hier meteen gerepareerd en met de compressor wordt de band even snel op spanning gezet en ploppen de randen van de band zo de velg in.

Rond half 6 is iedereen binnen. Na een lekkere douche is het om 19:00 uur tijd om te eten. Er staat in het hotel een prima buffet te wachten en als hongerige wolven wordt dit buffet, zoals goede fietsers betaamt, even naar binnen geschrokt. Hierna nog de briefing en de foto’s en na nog wat biertjes ging iedereen heerlijk slapen.

Pieter Duimpje

De volgende dag is het ’s ochtends al meteen heerlijk weer. Na de foto’s van de vorige avond is vooral de duim van Pieter blijven hangen en dus staat deze hele dag in het teken van het Pieter Duimpje. Naast het Pieter Jannetje, een elastiekje om je rem om na een nachtje de volgende dag weer meer remkracht te hebben, is nu ook het Pieter Duimpje een begrip in Noord Holland.

​​mtb weekend duitsland wuppertal

Deze dag rijden we langs ontelbaar veel stuwmeren. Het is weer een topdag met fantastisch weer, gave technische trails en een hele afwisselende etappe.

Na de stop bij het motor restaurant vervolgen we weer onze weg richting het hotel. Daar zijn we deze keer lekker op tijd terug en hebben we alle tijd om na de douche nog even te chillen en ’s avonds uit eten te gaan.

Koude start, warm eind

In de briefing was al gewaarschuwd voor een koud begin. De kans op regen was die nacht 50% en die 50% kans viel net de verkeerde kant op voor ons. ’s Ochtends is het fris met 4 graden Celsius en een beetje motregen, maar tijdens het fietsen merk je er eigenlijk niet veel van.

Ook deze dag heeft weer een eigen karakter. Met wat meer graspaden en rechte stukken is het lekker doorfietsen. Waar we gisteren constant moesten draaien en keren kunnen we nu lekker doorfietsen. Dat houdt het tempo er lekker in zodat iedereen goed warm blijft. Natuurlijk zitten er ook deze dag een aantal fantastische trails in. Gids Paul heeft iedereen gewaarschuwd dat het om 11:00 uur gaat regenen. Althans volgens de Duitse buienradar…. Maar de regen blijft uit, de lucht klaart op en om 13:00 uur schijnt zelfs de zon!

​​mtb weekend duitsland wuppertal

In de middag eten we een heerlijke spekpannenkoek bij een soort van bejaardensoos. Als we binnen komen is het er muisstil, maar met die rust is het snel gedaan als je daar met 10 Noord- Hollanders binnen komt zetten.

Na de prima pannenkoek vervolgen we onze weg. Helaas is de pannenkoek mijn benen ingezakt en heeft Ambro op de rolling hills opeens zijn klimbenen gevonden. Ik worstel me nog even door de laatste paar klimmetjes heen voordat we achter Paul aan gaan om de laatste downhill naar beneden te storten. Het is niet de originele route en als Paul wat verzint dan weet je dat het leuk en technisch wordt. Met een mega drop aan het eind wordt het weekend mooi afgesloten.

We rijden ontspannen naar de camping en daar kan de champagne ontkurkt worden. Gelukkig heeft Ambro veel ervaring en schieten de kurken om onze oren. Hierna lekker douchen, nog een wafeltje bij Olaf en hup de auto in om weer naar huis te rijden.

Het was weer een topweekend, veel gelachen, goed weer, heerlijk gefietst, wat wil een mens nog meer. Ambro en alle andere deelnemers, bedankt!