MTB tocht om het Gardameer was top!

Bij aankomst in de Rifugio Monte Baldo wist je eigenlijk al dat dit een geweldige belevenis zou gaan worden, want wat ligt die hut mooi in de natuur. Na het 7-gangs avondeten doken we met een volle buik het bed in en maakten we ons op voor de eerste etappe naar Riva.

mtb tocht gardameer reis italie

De trend was gezet

Met stralende zonneschijn maakten we een groepsfoto en reden binnen 50 meter al onze eerste singletrail. Hoogtepunt van deze dag was de beklimming van de steile Altissimo, waar we bovenop lunchten. Na een technische afdaling was gelijk de trend voor de rest van deze MTB-reis rond het Gardameer gezet, want dat dit een technische reis is, met vele trails en afdalingen, was nu wel tot iedereen doorgedrongen. Moe maar voldaan bereikten we ons fijne hotel in Riva, met zwembad en op 200m van het Gardameer gelegen.

Zelfs de plaatselijke MTB-er wist niet van het bestaan van deze trail

De tweede dag maakten we een mooie dagetappe ten Noorden van Riva. Lekker even geen tas inpakken en de ontplofte koffer in de kamer laten liggen. We fietsten langs, en soms zelfs door, de vele wijngaarden en reden mooie singletrails waarvan zelfs de plaatselijke MTB-er het bestaan nog niet wist. Ook deze dag was het prachtig weer en bij terugkomst maakten de meeste een frisse duik in het Gardameer of zwembad. In de avond werd er genoten van een overheerlijke pizza en een goed glas wijn.

De beroemde trail

Een dag langs de beroemde Ponale trail langs de rotsen van Riva richting het Lago di Ledro. Bij het meer dronken we een lekkere cappuccino en begonnen we aan onze hoofdklim van de dag. De blauwe groep eindigde met een lange heerlijk lopende flowtrail richting onze eindplaats. De rode groep daalde zo’n 1000hm af naar Limone waar ze door elkaar gestuiterd aankwamen. Via nog wat leuke lussen kwamen ook zij voldaan aan bij de accommodatie waar we ook nu twee keer zouden verblijven.

En dat was zeker geen straf, want de comfortabele appartementen lagen prachtig gelegen en bovendien hadden we een soort van privé zwembad tot onze beschikking. Om over het avondeten nog maar te zwijgen. De salade, pizza, pasta, lasagne, kip, groente, brood, vis en het toetje zorgde er voor dat je ’s nachts nou niet bepaald de behoefte had nog wat te snacken…

De koniginnenrit?

Daar was achteraf niet iedereen het over eens… Dit ook omdat de vijfde dag er wederom één van de buitencategorie zou zijn.
We maakten een geweldige rondrit over een super smal paadje met aan de linkerkant steile afgronden. Op enkele punten liepen we met de fiets in de hand om geen risico’s te nemen. Wat een gave uitzichten en “hoe vind je het in hemelsnaam?” kregen we regelmatig te horen.

mtb tocht garda meer italie reis

Via fantastische trails, voornamelijk door het bos, daalden zowel rood als blauw af en splitsten van elkaar. Voor rood stond de indrukwekkende klim van ca. 1400hm naar de Tremalzo op het programma. Dat was afzien maar zeker de moeite waard want wat een uitzichten…

Blauw maakte ook nog een super mooie trailafdaling naar Limone, waarnaar het steile stuk terug naar het hotel toch wel tegen viel voor de meesten. Moe maar voldaan wisselden we onze ervaringen uit bij het zwembad en namen nog een duik.

Eén van de mooiste etappes van de week

Na een lange klim kom je in een soort onherbergzaam terrein uit de eerste wereldoorlog en het laatste stuk wordt het ook wat steniger. Met een klein loopstukje bereikten we de top vanwaar je een prachtig 360 graden view had. Dit lieten we even op ons inwerken en genoten van dit panorama. Aansluitend daalden we voornamelijk af via mooie paden en trails en lunchten op een mooi plekje op het terras. Met een dalende tendens bereikten we ons hotel in Toscolano waar ook weer in het Gardameer gezwommen kon worden. ‘s Avonds dronken we gezamenlijk nog een drankje in de gezellige bar tegenover het hotel.

Een bijzondere etappe

De laatste etappe was een heel mooie en bijzondere. Na een klein stukje fietsen kwamen we bij de veerboot aan en gingen we na een lekkere espresso met de fiets naar de overkant van het meer. Rood maakte nog een leuke lus ten zuidoosten van Torri waarna ze ook dezelfde route reden als de blauwe groep. Via supergave paadjes en trails fietsten we zo’n 30km (!) naar het Noorden met aan de linkerkant mooie uitzichten op het Gardameer.

Na een overheerlijke lunch aan het water namen we de lift naar de Monte Baldo. Het was nog wel even oppassen op de steile afdaling die daarna volgde, maar gelukkig bereikten we allen weer “heelhuids” onze startplaats. We proosten op een zeer geslaagde week met een grote leercurve, fantastisch nazomerweer, super routes en Bella Italia!

Machiel, Robert en Rick bedanken iedereen voor een zeer gezellige en geslaagde MTB-tocht rond het Gardameer en Erik in het bijzonder voor zijn fantastische filmpjes!

Ook deze MTB-reis rond het Gardameer maken?

Check de website voor meer informatie, data en prijzen: