MTB skills verbeteren en tochten maken in Livigno

Zeven deelnemers, een gids en een prachtige omgeving. Dat kan bij voorbaat alleen maar een mooie week worden. Tijdens de heenreis troffen we al een dik pak sneeuw op de Fluealapas, wat staat ons deze week te wachten?!

mountainbiken in Livigno

Na een heerlijke maaltijd, een goede nacht slaap en een voortreffelijk ontbijt in het luxe hotel, stonden we de volgende morgen om 9:00 uur klaar om aan de eerste etappe te beginnen. Tegen alle voorspellingen in hadden we meteen de zon erbij.

Na een kleine beklimming direct achter het hotel kregen we gelijk onze eerste techniek training, achterwiel erin voorwiel eruit, een stukje fietsbeheersing. Met een stukje kennis en kunde rijker verder het dal van Livigno in. Voor we het dal oversteken om aan de andere kant weer terug te keren, krijgen we ook nog uitgebreid instructie over hoe we het best de voor en achterrem in kunnen zetten. Daarbij gaan we ook in op onze lichaamshouding en kijken we naar de ondergrond om te bepalen wat de best plek is om op te remmen.

MTB Vasa Sport

Als afsluiter krijgen we een erg mooie, zij het wat spannende, downhill trail door het bos. Voldaan komen we weer bij het hotel waar er van wellness, zwembad en een heerlijke bikesnack genoten kon worden.

Dagje Downhillen

Dag 2 van de MTB-week Livigno stond in het teken van downhillen. Met de lift omhoog en met een steeds betere techniek rap en veilig weer naar beneden.

Beneden bij de lift zijn we eerst begonnen met een aantal techniekoefeningen gericht op stuurtechniek en fietsbeheersing. Deze techniek gingen we meteen toepassen in een mooie downhill trail van 3,8 km. Na 3 keer afdalen van deze trail waarin er steeds meer zelfvertrouwen, focus en snelheid ontstond, waren we wel toe aan een lekkere cappuccino met strudel!

MTB Vasa Sport

In de middag namen we een lift hoger, maar in verband met toch nog veel sneeuw op deze hoogte zijn we maar wat lager op de helling gebleven en hebben we verder gespeeld op de trail van de ochtend. Na heel veel daal kilometers, mooie foto’s en voor sommige een dikke stoot adrenaline ging het weer terug naar het hotel. Hier hoefden we alleen nog maar te denken aan genieten, eten en slapen. Zelfs je vuile wielerkleding wordt voor je gewassen!

Genieten van schitterden uitzichten

Op de derde dag reden we alweer met het zonnetje op het gezicht richting het meer van Livigno. Na een techniek oefening aan de rand van het meer doken we hier een prachtig dal in. Er volgde een mooie pittige klim, deels door bos maar later door alleen nog kale vlakten en stenen. Onderweg zagen we watervallen, geiten, marmotten en prachtige uitzichten.

MTB Vasa Sport

Na een geweldig mooie afdaling kregen we zicht op een groot stuwmeer. Onder aan de oever van het meer werd wegens een lekke band even een pauzemomentje ingelast. Henk maakte hier dankbaar gebruik van en toverde een opblaasvarken uit zijn rugzak. Wat was hier de bedoeling van…..? Een techniek oefening, het oefenen van de ‘manual’, deed je het fout dan begon het varken te krijsen…

Daarna volgde een prachtige, relatief vlakke, ronde om het meer met als beloning een heerlijke pasta in een berghutje met fantastisch uitzicht. Na nog een venijnig stukje klimmen en een prachtige afdaling door een groene vallei splitsten de routes groen en blauw, waarbij blauw nog een extra klim pakte en een vallei overstak met als toetje een downhill trail naar Livigno en groen de vallei verder naar beneden afdaalde om wat eerder weer terug te zijn in Livigno. Alweer een topdag.

Op naar Zwitserland!

Op dag vier van deze week werden we met een busje Italië uitgezet en begon de rit met een geleidelijk klimmende trail op de grens van Zwitserland en Italië. Na een mooie afdaling naar een meertje, een duur bakje koffie in Zwitserland! Na de koffie een prachtige geleidelijke klim met onderweg veel marmotten en steeds beter zicht op een prachtige gletsjer. Helaas werd deze beklimming niet beloond en moesten we voor het grootste deel te voet afdalen.

MTB Vasa Sport

Na de lunch te hebben genuttigd op een paardenranch daalde de groene groep verder af naar Livigno en pakte de blauwe groep nog een geweldige route die na een mooie klim langs een riviertje helemaal boven de boomgrens terugliep naar Livigno om op het eind nog en uitdagende downhill door het bos te pakken. De dag eindigde met een ijsje of biertje op het terras.

Spelen in het bikepark

Wat hebben we een geluk! Dag 5 en weer mooi weer! Eerst een stukje met de lift omhoog de Mottolino op, vanaf hier fietsen we naar een uitkijkpunt met fantastisch zicht op het meer van Livigno.

MTB Vasa Sport

Op bijna het hoogste punt van de Foscano pas lunchen we in een primitief berghutje, waar helaas zelfs de Polenta bijna op is en we het met brood met kaas en worst moesten doen. Daarna nog een klein stukje klimmen om vervolgens door een adembenemende vallei en sprookjesbos af te dalen naar Livigno.

Een prachtige panorama trail

Op dag 6 splitsen we op. De snelheidsduivels onder ons kopen een liftpas en gaan alle geleerde technische skills nog eens toepassen op de uitdagende downhill trails van Livigno. Heerlijk spelen en genieten. De rest van de groep pakt de geplande route die begint met een geleidelijke klim in een mooi dal achter Livigno.

MTB Vasa Sport

Na een heerlijk bakje koffie met strudel in het meest pittoreske tentje van de hele week wordt de klim steiler en steiler en zijn er ook enkele loopstukken. Vanaf ongeveer 2500 meter vlakt het weer af en loopt er een fantastische panoramatrail met hier en daar nog een plekje sneeuw, maar heel goed fietsbaar, naar het hoog(st)e punt van de hele week de Mont da li Resa van 2858 meter. Via heerlijke downhill trails sloten we de week optimaal genietend af.

Wat hebben we er met zijn allen een waanzinnige MTB-week in Livigno van gemaakt, Henk, Vasa Sport en alle fietsgenoten onwijs bedankt!

Wil je deze reis in 2018 ook beleven? Bekijk de website voor meer informatie, data en prijzen: