MTB TransAlp met de Grossglocker als hoogtepunt!

We startten deze prachtige TransAlp vanuit een gastvrij en luxe Gasthof in het typisch Beierse plaatsje Reit im Winkl. Een heerlijke startplaats, niet al te ver van Nederland. 17 deelnemers stonden klaar om deze reis, met als hoogtepunt de beklimming van de Grossglockner, te beleven.

Verwelkomd door de marmotten

Na een kort kennismakingsritje en een heerlijk diner op zaterdag vertrokken we zondag voor de eerste etappe. Een mooie, vlotte etappe om er even lekker in te komen. De grootste schrik zat hem in de eerste kilometers met een korte helling van 20%. Die komen we in Nederland natuurlijk niet zo vaak tegen, maar daardoor was wel meteen duidelijk dat we de rest van de dag goed moesten indelen. Onder een stralend blauwe hemel zagen we in de laatste afdaling de eerste marmotten van deze reis en konden op het hotelterras genieten van het uitzicht op de Pillersee.

Afdalen tot de voordeur

Dag twee was helaas onze slechtste dag, maar dat viel nog alles mee. Na een regenachtige nacht vertrokken we met wat lichte druppels. Al gauw werd het echter droog en brak af en toe de zon zelfs heel even door. De stenige ondergrond bleek een perfecte drainage, want we hadden nagenoeg geen plassen op onze paden.

mtb reis grossglockner transalp oostenrijk

De dag werd al iets technischer en zwaarder dan de eerste dag en toch voor iedereen nog steeds goed te doen. De eerste klim was lang en zwaar voor alle fietsers, maar de afdalingen waren zowel voor de liefhebbers als voor de beginners enorm genieten.

De laatste afdaling tot op 200m van ons hotel was het hoogtepunt van de dag. Een aantal deelnemers en gidsen had de smaak te pakken. Zij gingen met de lift omhoog om nog wat extra daalmeters te maken op de prachtige afdalingen van Hinterglemm.

Onvergetelijke panorama’s

De technisch zwaarste dag was onze derde etappe naar het Salzachdal. Zowel de klimmen als de afdalingen waren voor iedereen uitdagend. Gelukkig hadden we op de eerste dagen wat aan onze techniek en conditie kunnen werken en kwamen we deze dag goed door.

mtb reis grossglockner transalp oostenrijk

Met twee pieken boven de 2000m en een paar prachtige single tracks onder een strakblauwe hemel leek deze dag het hoogtepunt van de reis te gaan worden. Ware het niet dat de volgende dag ons langs de Grossglockner zou voeren, met 3798m de hoogste berg van Oostenrijk.

Ondanks de slinkende gletsjers zijn de blauwe ijsmassa’s nog steeds enorm indrukwekkend. Wij gaan over 2 hoge passen op 2400 en 2500m en een totaal van 2200 en 2700 hoogtemeters. Kortom, een zware dag. Wat minder trails, maar wel onvergetelijke panorama’s.

Pizza

De voorlaatste dag beginnen we met een lekkere vlotte afdaling langs de Möll. Na ongeveer 15km gaat het echter ineens steil omhoog. Op het open eerste deel slaat de warmte meteen toe, maar eenmaal onder de bomen is het goed uit te houden. Op 1200m zijn we op de top en krijgen we een leuke afwisselende afdaling naar de stad Lienz.

mtb reis grossglockner transalp oostenrijk

De blauwe groepen genieten van een heerlijk stuk taart aan een mooi bergmeertje, terwijl de rode groep over een bosrijk paadje langs de Drau om Lienz heen rijdt. De rustige aanloop wordt echter direct gevolgd door een supersteile klim over 1300 hoogtemeters. Eenmaal boven worden we beloond met een schitterend panorama. Een paar kilometer lang slingeren we over leuke trails tussen de bloeiende alpenroosjes om vervolgens snel af te dalen naar het Draudal.

De laatste kilometers naar Sillian krijgen we nog even een stevige regenbui, verder was het een prachtige warme dag. ’s Avonds eten we een heerlijke pizza, nu we al zo dicht bij Italië zijn.

Finish in Italië

Dan alweer de laatste dag. Gewaarschuwd voor een lange steile klim beginnen we gedisciplineerd en enigszins bezorgd aan de laatste etappe. Een klim met veel loopstukken is nooit leuk, maar als je aan het eind van een zware week meer kan fietsen dan gedacht, voelt dat als een overwinning.

mtb reis grossglockner transalp oostenrijk

De echte beloning is natuurlijk het prachtige uitzicht op de top over de grillige Dolomietentoppen. Via een leuke afwisselende afdaling komen de 3 groepen via verschillende routes binnen 5 minuten na elkaar aan op de finishplaats. We sluiten de mooie week symbolisch af met een feestelijk glaasje koude prosecco en muziek verzorgd door Tjeerd.

Na een lekkere douche, even zwemmen en wat eten in het historische stadscentrum stappen we in de bus die ons terugbrengt naar Reit im Winkl. Onderweg komen we nog langs bekende plekjes en kijken we terug op een geslaagde reis met een zeer gezellige groep.

Bekijk de aftermovie:

MTB TransAlp Grossglockner ook beleven?

Bekijk de reispagina voor meer informatie, data en prijzen: