Mountainbiken op Mallorca!

Mallorca is vooral bekend als racefiets-eiland, maar met de mountainbike zijn er ook tal van mogelijkheden. Met een select groepje reden we deze mooie najaarsreis op het fietsersparadijs Mallorca.

Vasa-sport-reizen-mountainbike-mtb-Trans-Mallorca

Mountainbiken langs de schitterende kust

Na aankomst op het vliegveld reden we snel naar het rustige Cala Ratjada op de noordoostpunt van het eiland om onze fietsen klaar te maken voor de mooie etappes langs de noord- en westkust. Het schitterend weer maakte ons extra gretig om op pad te gaan.

Al op de eerste dag rijden we steeds dicht langs de kust over schitterende trailtjes met prachtig uitzicht op de zonovergoten Middellandse Zee. Afwisselend door ongerepte natuurgebieden en toeristische kustplaatsjes komen we na een zware eerste dag in de grotere badplaats Plaja Alcudia aan.

Na een verfrissende duik in de nog warme zee genieten we van een uitgebreid dinerbuffet. We nemen nog even de afgelopen dag door en bespreken de etappe van de volgende dag.

Het Tramuntana-gebergte in

MTB Vasa Sport

De tweede dag komen we na een korte aanloop via Polença in het echte Tramuntana-gebergte. Via leuke trailtjes komen we boven bij het klooster van Lluc. Na de lunch is het vooral afdalen door bossen en tussen de olijfboomgaarden. Het laatste stukje is lekker vlak en kunnen we uitfietsen tot ons knusse hotel in het authentieke stadje Alaro.

Een klein ommetje

Op dag drie zit rustig infietsen er niet in. Vanuit Alaro is het meteen steil klimmen naar de hooggelegen vallei van Orient en Bunyola.

MTB Vasa Sport

Helaas rijdt de zelfstandige GPS-groep het mooie middengedeelte verkeerd om, waardoor ze de mooie singletrail-afdaling omhoog moeten zwoegen en via de goed-rijdbare klim naar beneden vliegen. Het mag de pret niet drukken; via een schitterende afdaling rijden ze naar de sinaasappelhoofdstad van Mallorca, Sollèr, schitterend ingeklemd tussen de steile hellingen van de Tramuntana. Maar we zijn er nog niet; nog een paar kilometer over smalle trailtjes naar de baai van Port Sollèr.

Een buitje voor het stof zullen we maar zeggen

De vierde dag blijven we in hetzelfde hotel overnachten, dus even geen tassen inpakken en inladen in de bus. Het weer valt deze dag een beetje tegen, maar dat mag de pret niet drukken. We klimmen direct naar de hoogste berg van het eiland, de Puig Major. Tussen de wolken door zien we af en toe Sollèr en Port Sollèr in de diepte liggen.

Vanaf de top rijden we eerst langs een geïsoleerd bergmeer en over een ruige hoogvlakte. Daarna dalen we door een dicht bos af. Het laatste deel terug naar het dal van Soller gaat over een middeleeuws bedevaartspad. De regen maakt het glad, maar we komen allemaal heelhuids beneden en genieten van een heerlijke lunch op een terrasje in Fornalutx. Via het historische centrum van Sollèr rijden we de laatste kilometers terug naar ons hotel.

Een heerlijke afsluiting van de Trans Mallorca MTB

De volgende dag hebben we onze laatste verplaatsing van Port Sollèr naar het bekender Peguera. De zon is inmiddels weer helemaal terug. Bij een temperatuur van 25 graden rijden we langs de kust door het pittoreske Deia en Valdemossa om daarna weer inlands via rustige weggetjes en trailtjes aan de laatste afdaling naar ons laatste hotel te beginnen.

Vanuit het prachtig gelegen hotel maken we de laatste dag nog een mooie rondrit door de bergen en langs de kust met steeds weer verrassende trailtjes. De klimmen zijn relatief kort, maar doordat het continu op en neer gaat met veel uitdagende stukken wordt het toch een zware dag. Moe maar voldaan genieten we de laatste avond van het uitgebreide buffet en maken ons klaar voor de terugreis.

Wil je zelf ontdekken hoe gaaf het is om op Mallorca te mountainbiken? Bekijk dan de reispagina: