Mountainbiken in de Ardennen was top!

Naast de Ardennen Trekking-XXL versie was er natuurlijk ook de 'originele' 3-daagse Ardennen Trekking. Net zo mooi, alleen 1 dagje korter. Lees hieronder het verslag van het weekend.

Vrijdagochtend om 5 uur ging de wekker, want Vasa-gidsen zijn graag vroeg uit de veren. Gids in opleiding John, from America, probeerde via de mail het tijdstip nog te veranderen met de opmerking: “6:30 Really?” Maar ook hij moest er aan geloven. Dus vertrokken we om 6:30u vanuit Cothen, de thuisbasis van Vasa Sport, richting België voor de Ardennen Trekking.  Mountainbikeweekend Ardennen Trekking   Jetzt geht loss  Met 17 mannen en 2 vrouwen hadden we een mooie groep, die onderverdeeld werden in 3 niveaugr

Vrijdagochtend om 5 uur ging de wekker, want Vasa-gidsen zijn graag vroeg uit de veren. Gids in opleiding John, from America, probeerde via de mail het tijdstip nog te veranderen met de opmerking: “6:30 Really?” Maar ook hij moest er aan geloven. Dus vertrokken we om 6:30u vanuit Cothen, de thuisbasis van Vasa Sport, richting België voor de Ardennen Trekking.

Jetzt geht loss

Met 17 mannen en 2 vrouwen hadden we een mooie groep, die onderverdeeld werden in 3 niveaugroepen: zwart, rood en blauw. Na de briefing van Tjeerd konden we in het begin van de middag op pad. Het begon na een kort stukje infietsen meteen pittig, met eerst een relatief korte steile klim. Deze werd gevolgd door een korte afdaling, met daarna een technische klim. Hierna waren de groepen ingedeeld en kon het echt “loss” gaan!

De eerste dag is een prima mix van technische paden en schotter- en graspaadjes om zo goed in de flow te komen van het weekend. We hadden fantastisch weer. De hele dag droog, een lekker zonnetje met een prima fietstemperatuur rond de 17 graden. Er zaten een paar prachtige trails in en de middag vloog om. Om 6 uur was iedereen binnen en na het afspuiten van de fiets, het douchen en een drankje konden we aanschuiven bij het uitstekende buffet van Ferme Libert.

MTB Vasa Sport

Pittige start van de tweede dag

De volgende dag stond er een heerlijk ontbijt klaar. Dat gaf een goede bodem voor deze dag die vooral heel veel trails bevatte. Vanaf Ferme Libert fiets je zo het bikepark in. Zo vroeg in de ochtend is het wel even wennen om meteen over deze bulten te razen. Nadat we wat waren 'doorgeschoten’ in het bikepark moesten we weer even stevig klimmen naar de juiste route, maar toen was iedereen ook meteen warm!

Na een flinke klim over een karrespoor kwamen de technische trails langs de Warche. Heel mooi maar wel technisch! Goed om je techniek te verbeteren en dat merkte je ook tijdens dit weekend. De techniek van de deelnemers werd steeds beter.

Direct na de lunch fietsen we op de hoge Venen. Deze paden rijden heerlijk door en geven een heel ander beeld van de Ardennen dan het eerste stuk langs de Warche. Bij Spa rijden we nog over wat mooie trails en komen we bij hotel Sol Cress aan. Na wat fietsonderhoud, douchen kunnen we ons op het avondeten storten want na zo’n dag lust je wel wat.

MTB Vasa Sport

Het mooiste voor het laatst bewaard

De laatste dag van de Ardennen Trekking is ook nog een pittige dag met flink wat hoogte meters. De blauwe route gaat over mooie trails met veel bruggetjes en technische stenige paden. Rood en zwart maken een grote lus eromheen en komen nog door een prachtige kloof, waar wel een stukje gelopen moest worden langs touwen, maar dat is het zeker waard. Hierna gaat de trail verder, maar deze is te fietsen.

Na ons bij de pattiserie helemaal volgestopt te hebben met taartjes en koffie kunnen we onze weg weer vervolgen. Een waanzinnige trail langs een bergwand is de highlight van deze dag. Aan het eind nog een hele steile afdaling waar je echt goed achter het zadel moet zitten en waar je met vol aangetrokken achterrem als het ware alleen maar naar beneden kan surfen, om dan meteen een haakse bocht naar links te maken. Voor Sjaak is het iets teveel van het goede en de berg wint van hem met een ware 'ippon'. Gelukkig heeft Sjaak niet veel schade aan het lichaam.

MTB Vasa Sport

Het laatste stuk is nog best een pittig stuk met veel klimmen. Ook nu rijden we weer precies tussen de paar buien door en hebben we eigenlijk wéér geweldig fietsweer. Niet te warm en ook vandaag weer genoeg zon. De laatste afdaling is een prachtige trail met veel switchbacks en we belanden zo in de achtertuin van Plopsa-land. Nu nog een klein stukje over de weg richting de camping. Daar staat Cor, de buschauffeur, ons al op te wachten.

We krijgen een 50 cent munt in onze handen geduwd. Misschien zien we er na zo’n dag wel een beetje uit als een zwerver, maar het is bedoeld als douchemunt om weer volledig fris naar Nederland te kunnen vertrekken. Na het afscheid keert iedereen weer richting Nederland. Het was weer een top Ardennen Trekking weekend.