Fietsen door prachtige Dolomieten toppen

Met de start in Arabba, omgeven door prachtige Dolomieten-toppen, waren de verwachtingen van deze nieuwe reis hooggespannen. Niet alleen bij de “oud-TransAlpers” maar ook bij degenen die voor het eerst een dergelijk avontuur aan gingen. Na een lekkere Italiaanse maaltijd volgde de eerste briefing waarna we vol goede moed ons bed in doken.

Fanes-Sella Ronda (Arabba)

Van Arabba naar Wolkenstein

Om 9 uur was het dan eindelijk zover en na een groepsfoto ging iedereen zijn eigen weg. Ongeveer de helft van de groep reed zelfstandig met GPS en de andere helft reed met gids. Als snel werden de groepen gevormd en kreeg iedereen een beeld van hoe de verhoudingen lagen en wat de niveaus betekenen. De Passo Pordoi werd onverhard beklommen en daarna zijn we via een lang bikepark afgedaald naar Canazei. Vervolgens kregen we de “hoofdklim” van de dag voor de kiezen, wat een zware kluif bleek te zijn. Via een mooi paadje reden we naar de lunchplek, waar de meeste groepen samen kwamen. Hier wisselden we ervaringen uit en vulden we de energie voorraden weer aan. Aan het einde van de dag begon het te regenen en te onweren maar dat deerde de pret niet. Moe maar voldaan bereikten we ons hotel in Wolkenstein waar Cor ons alweer op stond te wachten.

Een prachtige en mooie dag

Dag 2 was een dagetappe waarbij enkelen een rustdag namen vanwege pijntjes. Nadat er gewaarschuwd was voor een wat saaie dag, bleek het uiteindelijk toch een prachtige en mooie dag te zijn. ’s Avonds genoten we van een uitgebreid buffet en we wilden eigenlijk de hele week wel hier blijven.

Het kon niet beter!

De derde dag van de Fanes-Sella Ronda was er echt een om over naar huis te schrijven. Stralende zon, geweldige uitzichten, uitdagende trails, het kon niet beter! Na een steile klim met wegopbrekingen was de trail vanaf de Grodner Joch een beloning. Na een koffietje in Corvara klommen we het skigebied richting de Pralongia hut, waarna een heerlijke flowtrail richting St. Kassian volgde. Met een dalende tendens koersten we naar de voet van de laatste (asfalt)klim, waar iedereen op zijn eigen tempo nog zijn laatste energie eruit kon persen. Met een geweldige trail eindigden we onze dag en kwamen met een brede glimlach bij ons hotel aan. Hier dronken we een biertje en genoten we van een heerlijk diner.

We mogen weer!

Bij het openslaan van de gordijnen scheen de zon ons alweer in het gezicht. We mogen weer! En wat staat ons weer een mooie etappe te wachten…De panorama groep begon met een lift en wederom weer een gave afdaling. De andere groepen reden langzaam stijgend naar de voet van het Fanes-gebergte. Een prachtige maar wel steile klim door een enorme gruishelling. Zo ziet het er tenminste vanaf beneden uit. Eenmaal aangekomen bij de Faneshütte aten we een lekkere apfelstrudel met een cappuccino. Na nog een klein steil stukje waren we eindelijk boven. Althans, boven op de eerste berg. Want voor de rode groepen stond er nog een erg zware klim te wachten richting de Passo Tre Croce. Na nog een lange lus rondom Cortina kwamen de meeste vrij laat aan en waren we toch wel uitgeblust na zo’n pittige dag. Het avondeten en het biertje smaakte des te lekkerder die avond.

Het was de moeite waard

Nadat Rick voor de 5e dag de blauwe route omgedoopt had tot rode route i.v.m. de technische laatste afdaling en zeer steile klimmen daarvoor, bleek dat deze blauwe route erg mooi maar ook wel erg zwaar was. Vooral het laatste stuk bij de Cinque Torri was een killer. Maar dat waren de uitzichten ook en het was de moeite waard. Na een zeer lange gave afdaling bereikten we de lunchplaats, waar we een lekker pasta hebben gegeten. Met een laatste stijgende tendens reden we naar ons gezellige hotel waar we buiten op het terrasje een drankje dronken en de mooie dag nog eens doornamen.

Uitzicht op de Marmolada gletsjer

Vandaag is de laatste dag van de Fanes-Sella Ronda. Opstaan met het idee dat je de eerste 3 uur lang aan het klimmen bent. Het is de vraag of iedereen daar vrolijk van wordt. Maar de paadjes die daarna volgden waren fenomenaal. Uitzicht op de Marmolada-gletsjer, zonnetje erbij en foto’s om in te lijsten! Daarna volgde een gave singletrail richting Canazei waarna de routes van de panorama en de gewone versie van de reis op de Pordoi weer samen kwamen. Als kers op de taart werden we beloond met een prachtige trail die ons weer terug bracht in Arabba. Wat een gaaf avontuur was het!

De Vasa crew onder leiding van Cor, Rigo, Bas en Rick bedankt iedereen voor zijn en haar enthousiasme en we hopen jullie op een volgend avontuur weer te mogen begeleiden.

Fanes-Sella Ronda (Arabba)

Wil je ook de Fanes Sella Ronda MTB'en?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.