Van noord naar zuid Oostenrijk

De Tauern TransAlp is een heerlijke TransAlp van Noord naar Zuid Oostenrijk. We hebben veel prachtige trails gefietst dwars door de alpen.

Zaterdag, aankomstdag

Zaterdag middag komen we aan in hotel de Zistelberghof in Werfenweng. Iedereen is op tijd aanwezig zodat we om 16:30 gezamenlijk een infiets rondje kunnen doen. Het was een leuk rondje van 10 kilometer op 350 hoogtemeters rondom het dorpje Werfenweng. Met daarin een heel krap bochtje en een trap die we een paar keer moesten rijden om de techniek te oefenen. Daarna hebben we op het zon overgoten terras onder het genot van een een pintje genoten van het begin van deze TransAlp en het gezelschap.

Zondag, etappe 1

Vandaag is de etappe van Werfenweng naar Altenmarkt.
Het begint met een klim richting het skigebied aan de voet van de grijze rotsen van het Tennengebirge met aan het eind een steile klim naar Obere Frommalm. Daarmee is de eerste alpentop gereden en zijn we echt op weg op deze TransAlp.

Maandag, 2e etappe

Na een droge start volgt al snel veel regen, heel veel regen. Dus het wordt een lange natte klim naar de Oberhutte. Bij aankomst in het gezellige familiehotel in Mauternsdirf is het eindelijk droog.

Dinsdag, 3e etappe

Vandaag gaan we over twee Alpen collen, de katschberg en de Torscharte op 2150m. Bovenop de Torscharte fietsten we door het weiland langs de koeien, waar we langs moeten lopen. In de afdaling rijden we over veel leuke trailtjes door het bos. Aan het eind van de etappe komen we aan in het gezellige stadje Gmund, het was een geslaagde dag.

Woensdag 4e etappe

Alweer begint de dag met een lange klim naar de Millstatter hutte op 1880 meter. Met wat pittige trailtjes naar beneden, was het uitdagend en wellicht ook grensverleggend. Vervolgens genieten we van het mooie uitzicht op de Millstattersee. We hebben heerlijk zomerweer en rijden op mooie paadjes boven langs het meer. Aan het eind van de middag komen er een paar flinke buien. Helaas waren er twee achterblijvers die door pech net wat te laat binnen kwamen en dus een nat pak kregen.

Donderdag, 5e etappe

We klimmen naar het skigebied van Bad-Kleinkircheim waar de rode en zwarte groep de lange flow trail rijden. Daarna hebben we de route richting het zuiden opgepakt, door Villach heen naar Faak am See. We hebben genoten van de reis en het gezeldschap.

Tauern TransAlp

Wil je ook de Tauern TransAlp MTB'en?

Ga naar de reispagina voor meer informatie, data en prijzen.