Veel gestelde vragen (FAQ) Fietsreizen

Hier vind je informatie die waarschijnlijk je vraag beantwoordt. Mocht dit niet zo zijn dan kun je natuurlijk ook altijd je vraag via de e-mail sturen.

1. Hoe boek ik een reis?
2. Reisverzekering
3. Cursus Wegwijs met GPS
4. Hoe krijg ik een kaart op mijn GPS?
5. Welke GPS-ontvanger is het best geschikt voor navigatie op de fiets?
6. Regels m.b.t het gebruik van (eigen) GPS-ontvangers
7. Annuleringsverzekering en polisvoorwaarden
8. Europese zorgverzekeringskaart
9. Reisvoorwaarden
10. Geld en reisdocumenten
11. Medisch
12. Hoe bepaal ik de maat van mijn Vasa Finisher Shirt?
13. Hoe train ik voor een TransAlp?
14. Wat zijn de juiste banden voor een TransAlp?
15. Waar kan ik een sportkeuring ondergaan?
16. Instemmingverklaring fietsreizen
17. Huurfietsen voor Vasa Sport reizen
18. Download Adobe Reader (gratis)
19. Hoe boek ik een vlucht naar Mallorca?
20. Hoe regel ik zelf een transfer op Mallorca?
21. Hoe pak ik mijn fiets in voor het transport per vliegtuig?
22. Niveaugroepen
23. De prijs van je reis
24. Minimale en maximale aantal deelnemers
25. Groepen met exclusieve gids
26. Mobiele telefoon
27. Wat heb ik qua sportvoeding nodig voor mijn reis?
28. Kan ik met een E-Bike aan een Vasa Sport MTB-reis deelnemen?
29. Bestanden downloaden via Dropbox

1. Hoe boek ik een reis?

Boeken is in een paar klikken geregeld. Lees de reisinformatie op de website en klik op de knop 'Boek deze reis'. De boekingspagina opent zich en dan wijst de rest zich eigenlijk van zelf. Je vult in hoeveel personen er mee gaan op reis en kiest uit de aangeboden opties. In het overzicht wordt de totaalprijs weergegeven. Een tip: gebruik het blauwe i-tje om aanvullende informatie te lezen. Meer weer weten? Lees hoe je in 7 eenvoudige stappen een reis boekt.

2. Reisverzekering

Wij adviseren je dringend om een reisverzekering af te sluiten. Je kunt hiervoor contact opnemen met je eigen verzekeringsagent. Hij kan je specifieke situatie goed beoordelen en er voor zorgen dat je niet over- of onderverzekerd bent. De soort activiteit speelt daarbij een grote rol. Een aanvulling voor risicovolle sporten kan nodig zijn. De standaarddekking voor bagage is vaak ook te laag om de uitrusting voldoende te verzekeren.

3. Cursus Wegwijs met GPS

Neem je, of ben je van plan deel te nemen aan een racefietsreis of een GPS mountainbikereis? En heb je weinig tot geen GPS-ervaring? Neem dan deel aan onze GPS-cursus. Ook een leuke gelegenheid om je medereizigers te ontmoeten.

4. Hoe krijg ik een kaart op mijn GPS?

Deelnemers, die een Vasa Sport-reis zelfstandig met GPS rijden, krijgen de routes (tracks en waypoints) in hun eigen GPS-ontvanger of huur-GPS ingeladen. Huurt u een GPS bij Vasa Sport dan is daar automatisch ook een Topo-kaart ingeladen van het betreffende gebied.

Eigen GPS? dan zelf kaart inladen
Als je met een eigen GPS rijdt moet je zelf voor de betreffende Topo-kaarten als achtergrond zorgen. Veel nieuwe GPS-ontvangers hebben al een basiskaart van Europa, die in de meeste gebieden prima voldoet. Heb je geen kaart moet je er dus één opzetten die het gebied beslaat waar je gaat biken.

Welke kaart?
Afhankelijk van het merk GPS kun je daarvoor kaarten kopen, maar je kunt ook gebruik maken van gratis kaarten. Garmin biedt de zogenaamde Topo-kaarten aan, waarbij de laatste tijd ook steeds meer van Open Street kaarten gebruik wordt gemaakt.

Open MTB map
Als prima alternatief voor de Garmin-Topo kaarten kunnen de openmtbmap kaarten worden gebruikt. Er is een kaart van het hele Alpengebied, maar er ook kaarten voor alle Europes landen of provincies. Je kunt deze kaarten met het gratis programma Basecamp op je GPS zetten.

Meer over GPS lees je hieronder

5. Welke GPS-ontvanger is het best geschikt voor navigatie op de fiets?

Is jouw GPS geschikt voor navigatie op de fiets? Of ben je van plan er één aan te schaffen? Dan zijn er een aantal elementen waar je goed op moet letten. Lees meer >>

6. Regels m.b.t het gebruik van (eigen) GPS-ontvangers

Vasa Sport heeft zeer veel energie, tijd en geld geïnvesteerd om voor u de mooiste routes uit te zoeken. Deze routes zijn alleen bedoeld om gidsen en deelnemers de weg te wijzen tijdens de Vasa Sport reizen. Om te voorkomen, dat onze routes bedoeld of onbedoeld een eigen leven gaan leiden hebben we richtlijnen opgesteld voor het gebruik van GPS tijdens onze reizen.

Lees de richtlijnen voor MTB >>
Lees de richtlijnen voor racefiets >>

7. Annuleringsverzekering en polisvoorwaarden

Kosten bij annulering
Bij het (onverhoopt) annuleren van je reis moeten annuleringskosten in rekening worden gebracht. De hoogte daarvan is afhankelijk van het tijdstip van annulering. Deze kosten worden, als er sprake is van een geldige annuleringsreden, vergoed via een annuleringsverzekering. Als je geen annuleringsverzekering hebt, zal je in alle gevallen de annuleringskosten zelf moeten betalen, die in het ergste geval op kunnen lopen tot 100% van de reissom. Zie hiervoor de annuleringsvoorwaarden in de Vasa Sport reisvoorwaarden.

Annuleringsverzekering afsluiten
Daarom adviseren wij een annuleringsverzekering af te sluiten. Helaas kunnen wij dit (sinds 1 mei 2018) niet meer voor je regelen. Daarom verwijzen we je naar de onderstaande organisaties.
De kosten van een annuleringsverzekering zijn c.a. 7,5% van de reissom. Je kunt deze meestal tot 5 dagen na boeken afsluiten. Er zijn ook annuleringsverzekeringen die het hele jaar geldig zijn. 

Bij deze organisaties kun je een verzekering afsluiten
We hebben alvast een aantal maatschappijen voor je op rijtje gezet waar je een verzekering kunt afsluiten. Lees de polisvoorwaarden goed door, want die kunnen per maatschappij verschillen.

Allianz Global Assistance >>

Europeesche verzekeringen >>

Generali >>

 

8. Europese zorgverzekeringskaart

Sinds 1 januari 2006 is het mogelijk in Nederland de Europese zorgverzekeringkaart oftewel een European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen. Met de EHIC heb je recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EER (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), Zwitserland en Australië. Deze kaart maakt het veel makkelijker om zonder papieren rompslomp gebruik te maken van medische zorg in het buitenland. Zonder deze kaart bestaat de kans dat je direct cash moet betalen of niet wordt geholpen.

Elke burger die een basisverzekering heeft afgesloten en voor een tijdelijke periode naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld vakantie of werk, kan kosteloos in aanmerking komen voor een EHIC. De kaart is persoonsgebonden en dient daarom voor elk gezinslid/reiziger apart te worden aangevraagd. De EHIC  kaart vraag je eenvoudig aan bij jouw zorgverzekeraar.

Via deze link kun je informatie lezen over de EHIC kaart. Voor meer informatie en het aanvragen van de EHIC kaart kun je contact opnemen met jouw zorgverzekeraar.

De EHIC wordt normaal gesproken binnen 4 werkdagen, nadat je de aanvraag hebt gedaan per post afgeleverd.

9. Reisvoorwaarden

Speciaal voor de reizen heeft Vasa Sport haar reisvoorwaarden. Hierin staan de rechten en plichten van Vasa Sport als reisorganisatie en jou als deelnemer.

10. Geld en reisdocumenten

Per reis is het verschillend door welke landen je rijdt. De meeste landen zij EU-landen waar je dus gewoon met Euro’s kan betalen. Echter gaan ook veel TransAlp/Giro’s door Zwitserland. Hier kan je ook met Euro’s betalen, maar dan rekenen ze vaak een ongunstige koers. Je kan er ook voor kiezen om Zwitserse Franken te pinnen. Zorg verder voor voldoende geld onderweg (eten, drinken etc.). In de meeste etappeplaatsen kan gepind worden. De creditcard kun je bijna nergens gebruiken, in ieder geval niet om het eten af te rekenen. Alhoewel er nauwelijks/geen paspoortcontroles meer zijn, dien je altijd een geldig identificatiebewijs (paspoort, identiteitskaart) bij je te hebben.  

Wij verzoeken je bij de aanmelding ook de gegevens van paspoort of identiteitskaart in te vullen. Wij kunnen dan voor de diverse hotels/pensions een namenlijst met deze gegevens printen. De hotel/pensionhouders hebben deze gegevens nodig voor de aangifte van de toeristenbelasting. Met de lijst voorkomen we dat alle deelnemers iedere keer hun paspoort moeten inleveren of dat de lijst in ieder hotel/pension opnieuw ingevuld moet worden. 

11. Medisch

Indien je medicijnen gebruikt, zorg er dan voor dat je voldoende bij je hebt. Heb je een bijzondere medische indicatie (bijvoorbeeld rugklachten, hartklachten, suikerziekte, hoogtevrees, allergie voor insectenbeten etc.) geef dat dan bij de boeking en ter plekke nogmaals bij de reisleider aan. Zorg dat je een medisch paspoort bij je hebt waarin vermeld staat: bloedtype, eventuele medicatie, allergie en welke te ondernemen actie. Je dient op het instemmingverklaring-formulier jouw medische bijzonderheden aan te geven (deze wordt bij de ‘Informatie voor vertrek’ toegestuurd).

Tekenencefalitis (FSME, TBE, RSSE)
Tekenencefalitis is een vorm van hersenontsteking die overgebracht wordt door teken. Meestal verloopt de ziekte onschuldig maar er kan ook een ernstige vorm van hersen(vlies)ontsteking optreden. De tekenencefalitis komt voor in een aantal bosrijke gebieden in Scandinavië, Siberië en Centraal-Europa, o.a. in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, het oostelijke deel van Polen en de Baltische staten. Voor degenen die door de vrije natuur trekken waar de besmette teken voorkomen, bestaat er een beperkt risico de ziekte op te lopen.

Preventie
De kans op een tekenbeet wordt verkleind door bedekkende kleding te dragen en een insectenwerend middel (zoals Deet) op de onbedekte, kwetsbare huid te smeren.

Inenting
In sommige gevallen is een vaccinatie vooraf in Nederland mogelijk. Dit vooral bij reizen naar gebieden in de voormalige Sovjetunie of bij frequente reizen naar Zuid Duitsland, Oostenrijk en dergelijke om daar te wandelen.
Eén vaccinatie (FSMEimmun®) beschermt 1 jaar tegen het virus. Een serie van drie vaccinaties geeft bescherming gedurende drie jaar.

Meer informatie vind je op onder andere op de onderstaande sites: 

Site over vaccinaties op reis >>
Nederlandse site van Ministerie over infectieziekten >>
Duitstalige site over teken >>

12. Hoe bepaal ik de maat van mijn Vasa Finisher Shirt?

Voor heren en dames hebben we verschillende pasvormen. Om per pasvorm een advies te geven voor je maatbepaling hebben we een aparte maattabel voor mannen en voor vrouwen opgesteld. 

13. Hoe train ik voor een TransAlp?

Vasa Sport-gids en trainer Machiel Ittmann heeft speciaal voor TransAlp-deelnemers een trainingsschema (6 tot 10 weken) ter voorbereiding op de TransAlp gemaakt. Er is een schema voor mountainbikers en racefietsers.

Bekijk de trainingsschema's >>

14. Wat zijn de juiste banden voor een TransAlp?

De keuze van je banden voor een TransAlp is redelijk essentieel, niemand heeft zin om veel lek te rijden. En niets is vervelender dan steeds opgehouden te worden door lekke banden. Er is veel keus in banden en binnenbanden en onze ervaring is dat het heel veel uitmaakt met welke banden je rijdt. Er zijn verschillende goede bandenmerken, maar wij houden het hier voor de duidelijkheid bij de banden van marktleider Schwalbe.

Ten eerste is het belangrijk in de bergen dat je kiest voor een noppenband. Die geeft veel grip en is op alle ondergronden behoorlijk allround. De beste noppenbanden voor een TransAlp zijn de Nobby Nic's. De nieuwe Racing Ralph zou ook nog net kunnen qua grip maar bij regen is deze al een stuk gladder en alleen voor zeer goede afdalers geschikt. Er zijn grote verschillen in de compound. Er ziijn bij Schwalbe 3 soorten compound de Pacestar, de trailstar en de Performance. De Pacestar is het beste compromis betreffende rolweerstand, grip en slijtvastheid. De trailstar geeft nog wat meer grip maar is duidelijk minder slijtvast en de performance lijn is stugger en geeft minder grip maar is slijtvaster en eesn tuk goedkoper. De Pacestar en de trailstar zijn niet super slijtvast en rijdt je soms in 1 TransAlp op (vooral de achterband).

Ten tweede is belangrijk de breedte. Je kunt het beste kiezen voor een redelijk brede band. Deze heeft namelijk een lagere rolweerstand op schotter en bospaadjes, geeft meer demping wanneer je hem niet te hard oppompt en je rijdt er minder gauw lek mee omdat je een grotere luchtkamer hebt. De beste keus is 2.25 inch. Je kunt ook 2.35 nemen, wanneer je meer comfort en grip wilt hebben, maar deze passen zeker niet in alle frames. Vooral achter is het vaak een probleem en schuurt de band tegen de zijkant van je achtervork aan bij aanzetten.

Ten derde is lek protectie natuurlijk erg belangrijk. Schwalbe heeft bijvoorbeeld Snakeskin voor de zijkant wat voorkomt dat wanneer je een steen raakt je lek rijdt. En racequard zorgt ervoor dat er geen scherpe voorwerpen door de band kunnen steken zodat je op deze manier lek rijdt. Bij Schwalbe heet dat double defense.Gelukkig hebben tegenwoordig alle banden van Schalbe zijwand protectie (snakeskin).

Toch worden de meeste lekke banden veroorzaakt door stootlekken (snakebites). Kies daarom niet voor een te dunne binnenband. Latex binnenbanden zouden theoretisch wel wat moeten helpen maar volgens ons rijdt je daar nog steeds makkelijk een stootlek mee. Daarom is de beste keus om niet te kiezen voor een binnenband maar om je buitenband of te dichten met latex melk, van No tubes, No Flats of Doc blue van Schwalbe.

Alle banden van Schwalbe zijn nu TL easy wat inhoudt dat ze makkelijk met sealant zijn af te dichten. Dit in combinatie met een tubelessvelg is dus heel eenvoudig. Je kunt dan dit goedje er gewoon bij gooien en je hebt dan een ijzersterke combi.

Heb je geen tubelessvelgen dan kun je deze zelf tubeless maken door speciale rubbervelglinten te gebruiken van No tubes of No flats. Het is wel een lastig klusje maar zit het eenmaal goed dan werkt het perfect. Je kunt de meeste velgen ook zelf luchtdicht maken met yellowtape van No-tubes. Deze doe je minimaal 1 ronde om de velg maar evt 2 rondes kunnen ook om de boel nog beter luchtdicht te krijgen. Hierna maak je met een stanleymes een kruisje bij je ventiel opening en kun je een speciaal ventiel erin stoppen om zonder binnenbanden te kunnen rijden. Latex toevoegen, banden oppompen en klaar.

Doc blue in een binnenband raden wij niet aan omdat je nog steeds een stootlek kan rijden.  En dat is toch oorzaak nummer 1 van lekke banden in de Alpen. Wil je wel met binnenbanden rijden pomp dan je banden niet te zacht op en rijdt met een minimale druk van 2 bar bij 2.25 inch brede banden voor iemand van 75 kilo. Bij smallere banden moet de druk nog iets hoger omdat je een kleinere luchtkamer hebt. Weeg je meer of minder dan kun je de druk dus nog wat aanpassen.

De top 5 banden sets van Schwalbe voor de MTB:

1. Nieuwe Nobby Nic Snakeskin TLeasy of DD.
Beste compromis

2. Racing Ralph Snakesin TLeasy
Laagste rolweerstand, minder grip

3. Rocket Ron Snakeskin TLeasy
Beetje tussen nobby Nic en Racing Ralph in.

4. Hans Dampf Snakeskin TL easy
Veel grip, meer rolweerstand in 2.35 past niet altijd.

5. Magic Mary Snakeskin TLeasy (voor) en achter Rock Razor Snakeskin TLeasy (achter)
Veel grip, meer enduro, in 2.35 past niet altijd, hogere rolweerstand.

Voor alle banden geldt 2.25 inch breedte of breder als dat past en je meer comfort en grip wilt hebben.

De bandencombinaties van Maxxis voor de MTB:

Op steeds meer fietsen zie je bij eerste afmontage ook Maxxis banden gemonteerd. Maxxis maakt prima banden met een goede grip en veel keus.
De types die uiterst geschikt zijn voor een transalp of Giro zijn:

1. De Forekaster i.c.m. achter de Aspen. Dit is een banden combi die geschikt is voor trail en cross country. Een licht lopende banden set die daardoor op Transalp bruikbaar is wanneer je een combi hebt van stenen, wortels en graspaden. Daarnaast loopt deze band op het asfalt ook nog lekker vlot. De achterband heeft wat minder nopjes dan de voorband maar wel nog genoeg grip. Is het alleen maar stenen dan is dit wat aan de lichte kant qua duurzaamheid en grip. Denk dan aan reizen zoals Mallorca en Gardameer waar je bijna alleen maar stenen paden hebt. Dan slijten deze banden wel erg snel. Vergelijkbaar met de Rocket Ron (profiel lijkt er zelfs heel erg op) en de Racing Ralph van Schwalbe. Dus ook voor de Utrechtse heuvelrug of op andere mountainbike parcoursen kun je prima uit de voeten met deze set.

2. Wil je meer grip en grovere noppen voor meer tractie, minder snel lek rijden en meer duurzaamheid dan zijn de Minion SS of voor iets meer grip de Minion FBR voor achter zeer geschikt i.c.m. de Minion DHF als voorband. Deze combi lijkt meer op de Nobby Nic als voorband en de Rock Razor als achterband.
Zeker met de Minion SS heb je een licht lopende achterband die ook op asfalt nog goed rolt met voor de prima grip van de Minion DHF.

3. Als laatste combi zou je kunnen kiezen voor de Assegai of de Dissector. De Assegai is een band met zeer veel grip maar wel wat hogere rolweerstand, kan zowel voor als achter gemonteerd worden..De Dissector heeft een lagere rolweerstand maar wat minder grip met remmen en bochten maar wel een echte allrounder. Beide banden zijn ook geschikt als Enduro band en zelfs voor downhill’s geschikt.

Wat zijn de juiste banden voor een Racefiets-Transalp?

Bij de racefiets gaat het vooral om dat de banden een niet te hoge rolweerstand hebben en je er niet snel lek mee rijdt. Daarvoor zou ik de volgende adviezen willen geven. Breedte band 23 mm of eventueel 25 mm. Smaller is niet zo slim, je hebt dan veel meer kans op een stootlek en minder grip zeker bij natte omstandigheden.

Kies verder voor een band met lekbescherming. Daar zijn nog verschillende gradaties in. Zo heb je bij Schwalbe de Race quard, een dunne beschermingslaag die dus weinig verhoging van de rolweerstand geeft. Daarnaast heb je de double defense die naast de Race quard ook lekbescherming heeft aan de zijkant door snakeskin dat over de hele band doorloopt, mocht er een steentje op de weg liggen op een kram of spijker dan is niet meteen de hele band aan gort.

De beste lekbescherming is echter de smartquard, dat is een speciale lekbescherming die bestaat uit caoutchouc. Deze dikke laag beschermt ook tegen punaises en andere rotzooi op de weg. Ik rijd zelf al een tijd met de Durano plus, ook over schelpenpaden in het bos en de hele winter door (dus met veel plakkende steentjes) en heb tot nu toe nog nooit lekgereden met deze banden.

Dus wil je echt niet lekrijden dan is dit een goedkoop alternatief!

De top banden sets van Schwalbe voor de racefiets:
1. De Ultremo double defense of de Durano DD
2. De Durano met racequard (zit standaard erin) - prijs/kwaliteit het beste alternatief.
3. De Durano plus met smartquard voor wie echt niet wil lekrijden

Alle banden in 23 mm of wil je meer comfort en meer grip 25 mm (als dat past in je frame)

Voor meer info kijk op de site van Schwalbe >>

 

15. Waar kan ik een sportkeuring ondergaan?

Wanneer je met Vasa Sport op reis gaat, is een medische sportkeuring niet verplicht, maar we adviseren het wel. Zo kun je aantonen dat je lichamelijk in staat bent om verantwoord aan een dergelijk actief programma deel te nemen. Dit niet alleen voor ons als reisorganisatie, maar ook voor jouw eigen welzijn!

Om het je makkelijk te maken geven wij je hier informatie over sportkeuringen.
Klik hier om een sportzorgaanbieder bij jou in de regio te zoeken >>

Handelswijze om juist te zoeken:
1. Vink bij "categorieën" aan dat je een sportmedische instelling / sportarts zoekt (voor o.a. blessureconsulten, sportmedische onderzoeken en sportkeuringen) een keuring wilt doen. Zoek op provincie of zoek op postcode naar een "sportmedische instelling/sportarts"
2. Vul evt. een locatie in
3. Klik op zoeken

Welke verschillende sportkeuringen zijn er?
Klik hier om te kijken welke sportkeuringen er zijn en wat ze inhouden >>

Prijzen

De prijzen van een Basis sportmedisch onderzoek liggen rond de 100 euro. Dit kan echter per Sport Medisch Adviescentrum (SMA) verschillen. Naast een Basis sportmedisch onderzoek is het ook mogelijk om een uitbreiding hierop te doen. Ook hiervoor geldt dat de prijzen per SMA kunnen verschillen. Voor specifieke prijzen van de verschillende sportkeuringen raadpleeg een SMA bij jou in de regio.

Wordt het vergoed door mijn verzekering?

We adviseren je om contact op te nemen met je eigen verzekering. Het verschilt per verzekeringsmaatschappij en soort verzekering (wel/niet aanvulllend, etc.).

16. Instemmingsverklaring fietsreizen

Wellicht begin je binnenkort aan een nieuw fietsavontuur, georganiseerd door Vasa Sport. En zoals het gaat bij avontuurlijke activiteiten zijn daar (beperkte) risico’s aan verbonden.

Met dit instemmingsverklaring willen wij je wijzen op de risico’s, wat Vasa Sport doet om de risico’s tot een minimum te beperken en wat Vasa Sport in deze van jou verwacht. Geen kleine lettertjes en addertjes onder het gras, maar gewoon duidelijkheid naar jou als klant toe. Naast het beperken van de risico’s komen in dit document ook richtlijnen en gedragsregels m.b.t. GPS-gebruik, foto’s en reserve/huurmaterialen aan de orde. We vragen je deze informatie aandachtig door te lezen, te ondertekenen en voor aanvang van de reis/tocht bij de Vasa Sport-begeleider in te leveren. Daarmee geef je aan kennis te hebben genomen van deze informatie en je akkoord te verklaren met de voorwaarden. 

Afhankelijk van je reis kies je de juiste instemmingsverklaring:

Instemmingverklaring reguliere MTB-reis met gids >>
Voor reizen met een vaste datum uit ons reisprogramma die je onder begeleiding van een gids gaat rijden

Instemmingverklaring reguliere MTB-reis met GPS >>
Voor reizen met een vaste datum uit ons reisprogramma die je met GPS gaat rijden

Instemmingverklaring maatwerk GPS-reis >>
Voor maatwerkreizen (dus een reis met een zelfgekozen datum) die je zelfstandig met GPS gaat rijden

Instemmingverklaring maatwerk standplaatsreis met gids >>
Voor maatwerkreizen (dus een reis met een zelfgekozen datum) waarbij je in één standplaats verblijft en met gids gaat rijden

Instemmingverklaring reguliere racefietsreis >>
Voor racefietsreizen met een vaste datum uit ons reisprogramma

Instemmingverklaring reguliere gravelbikereis met gids >>
Voor reizen met een vaste datum uit ons reisprogramma die je onder begeleiding van een gids gaat rijden

Instemmingverklaring reguliere gravelbikereis met GPS >>
Voor reizen met een vaste datum uit ons reisprogramma die je met GPS gaat rijden

Instemmingverklaring maatwerk gravelbikereis >>
Voor maatwerkreizen (dus een reis met een zelfgekozen datum) die je zelfstandig met GPS gaat rijden

Instemmingverklaring maatwerk racefietsreis >>
Voor maatwerkreizen (dus een reis met een zelfgekozen datum) die je zelfstandig met GPS gaat rijden

 

17. Huurfietsen voor Vasa Sport reizen

Bij elke MTB TransAlp neemt Vasa Sport 2-3 reservefietsen mee, die ingezet kunnen worden bij pech. Bij de racefiets- gravelbike- en eMTB-reizen,  gaat er 1 reservefiets mee. Als een fiets van een deelnemer niet meer kan worden gerepareerd, kan hij/zij op een reservefiets verder. De eerste dag is gratis, maar als de deelnemer ook de daaropvolgende dagen op de reservefiets verder moet, wordt daarvoor het gangbaar huurtarief in rekening gebracht. Vasa Sport heeft zelf geen huurfietsen meer beschikbaar. Wie op zoek is naar een fiets voor een reis kan terecht bij één van de Vasa Sport-servicepartners. Deze fietswinkelpartners weten precies wat een goede TransAlp-fiets moet kunnen. Bij sommige fietswinkelpartners kan ook een fiets worden gehuurd.

18. Download Adobe Reader gratis

Voor sommige informatie op onze website heb je Adobe reader nodig om deze te kunnen lezen. Voor meer info over Adobe en hoe deze te downloaden ga je naar deze website.

19. Hoe boek ik een vlucht naar Mallorca?

Om deel te kunnen nemen aan een van de Mallorca MTB-reizen van Vasa Sport moet u zelf de vluchten naar Palma de Mallorca boeken. Er kan met diverse maatschappijen gevlogen worden, vanaf Amsterdam, Brussel, Charleroi, Eindhoven, Rotterdam en veel Duitse luchthavens in het grensgebied. Deze 'kleine' luchthavens bieden veel voordelen boven Amsterdam en Brussel. De inchecktijd is er aanzienlijk korter, het parkeren veel goedkoper en de luchthavenbelasting lager. Er zijn ook prima mogelijkheden om met de trein heen te reizen.

Ryanair

Met Ryanair kan rechtstreeks naar Palma de Mallorca gevlogen worden vanaf Charleroi, Weeze en Eindhoven.
De fiets kan ook mee met Ryanair, maar pas op Ryanair rekent voor normale en sport bagage extra kosten.

Andere maatschappijen

Er zijn nog veel andere maatschappijen, die vluchten naar Mallorca aanbieden. Meestal moet er dan een keer worden overgestapt. Klik voor een compleet overzicht van beschikbare vluchten op één van de volgende sites:
vliegwinkel.nl
expedia.nl

20. Hoe regel ik zelf een transfer op Mallorca?

Normaal gesproken regelt Vasa Sport de transfers van en naar het vliegveld, maar als je eerder aanreist of later vertrekt dan de Vasa Sport-begeleiders (de opties zijn in de reisinformaties aangegeven) moet je zelf je transfer regelen.

Zelf een transfer regelen kan op 2 manieren:

1. Met de taxi. Omdat meestal ook de fiets mee moet kun je die het beste wel vooraf reserveren. Vanaf het vliegveld kan dat bijvoorbeeld via MallorcaTaxi.com.
Voor de terugreis vanaf het hotel naar het vliegveld kun je de taxi vanuit het hotel (laten) reserveren.
2. Met een gespecialiseerd transferbedrijf, zoals:
Majorca Airport Transfers
Mallorca taxis
Shuttledirect

21. Hoe pak ik mijn fiets in voor het transport per vliegtuig?

De fiets kan mee met het vliegtuig in en dat is geen probleem. De afgelopen jaren hebben wij ervaring opgedaan met fietstransport naar Marokko en Mallorca en dat is altijd goed verlopen. Je dient wel de fiets goed te verpakken om beschadigingen tijdens transport te voorkomen. Je kunt de fiets verpakken in een speciale fietskoffer of in een fietsdoos. We hebben een uitgebreide handleiding gemaakt hoe je de fiets moet inpakken.

22. Niveaugroepen

Er zijn verschillende niveaugroepen waarin gefietst wordt. Informatie over niveaugroepen zijn is op deze pagina uitgewerkt.

23. De prijs van je reis

Elke reis kent een basisprijs, dat is het programma. Bij elke reis zijn er extra opties, deze staan op de reispagina netjes onder elkaar weergegeven. Zo kun je precies zien wat de reis gaat kosten. In de boekingsmodule kies je de gewenste opties en boek je deze erbij. Bij verschillende reizen profiteer je van een vroegboekkorting die varieert van 10 tot 35 euro. Daarnaast profiteer je al vanaf personen van vroegboekkorting.

24. Minimale en maximale aantal deelnemers

Het maximum aantal deelnemers is per reis verschillend. Binnen een reis streven we naar een maximum aantal deelnemers per gids/niveaugroep van 12. Als het maximaal aantal deelnemers per reis snel bereikt wordt, kan Vasa Sport de tweede versie in dezelfde week voor aanmelding openstellen. Het minimum aantal deelnemers van deze MTB Giro is o.a. afhankelijk van de inschrijvingen per niveaugroep.

Het kan zijn dat er bij weinig inschrijvingen met een niveaugroep minder gebiked wordt, of dat deelnemers gevraagd wordt op te schuiven naar de andere versie, als die er is (zaterdag-zaterdag of zondag-zondag). Als ook dit geen oplossing is, kan de reis volledig worden geannuleerd. Je krijgt daarover dan uiterlijk 2 maanden voor aanvang van de reis bericht. In dat geval hopen we je een aanvaardbaar alternatief te kunnen bieden. Als dat niet lukt, krijg je het geld terug.

25. Groepen met exclusieve gids

Het komt nog wel eens voor, dat nieuwe groepen vragen of het mogelijk is om de reis met een exclusieve gids voor hun groep te organiseren. Meestal onderschatten deze groepen het niveauverschil, dat er met name bij de lange klimmen bijna altijd is (ook al lijkt iedereen in Nederland of België hetzelfde niveau te hebben!) Wij raden groepen dan ook altijd aan om de leden van een groep gewoon te (laten) verdelen over de verschillende niveaugroepen.

Het Vasa Sport-systeem met niveaugroepen is er juist op gericht, dat er niet of nauwelijks gewacht hoeft te worden en dat niemand zich over de kop hoeft te fietsen. Zijn alle leden toch van hetzelfde niveau, dan komen ze alsnog samen in dezelfde groep terecht. Als een groep toch persé met een eigen gids wil fietsen (wat wij dus niet aanraden!) is dat mogelijk, maar dan moet er een toeslag per persoon voor die exclusieve gids worden betaald. We moeten dan namelijk een extra gids meenemen om de andere deelnemers ook over alle niveaugroepen te kunnen verdelen! Vraag vóór de boeking naar de mogelijkheden en prijzen van een exclusieve gids bij reizen@vasasport.nl. (De meerkosten bedragen ca. € 800 te verdelen over het aantal deelnemers van de groep). Zonder exclusieve gids kunnen leden van een aangemelde groep er geen aanspraak op maken om allemaal in dezelfde groep te fietsen. Groepen vanaf 2 personen kunnen er ook voor kiezen om niet met gids, maar zelfstandig met GPS te rijden.

26. Mobiele telefoon

De mobiele telefoon heeft al vele mensenlevens gered in de bergen. Als je er één hebt moet je ‘m onderweg zeker meenemen. Hij hoeft niet ingeschakeld zijn, maar alleen gebruikt te worden in geval van ‘nood’. Zet in ieder geval de noodnummers en mobiele nummers van de gidsen en de Vasa buschauffeur erin (want die hebben ‘m wel ingeschakeld). Bij de briefing op de avond voor de start krijg je deze nummers, zodat je ons altijd kunt bereiken. Tevens krijg je van ons een noodpasje met korte krachtige tips hoe te handelen in geval van nood.

27. Wat heb ik qua sportvoeding nodig voor mijn reis?

Bijna iedereen gebruikt het tegenwoordig. Zeker tijdens je reis is sportvoeding eigenlijk onmisbaar geworden. Maar wat gebruik je eigenlijk allemaal tijdens een reis? En hoeveel? Wat heb ik nodig? We vroegen het onze gidsen Rob, Jacomina, Machiel en Marianne. Lees in het artikel over sportvoeding wat en hoeveel zij precies gebruiken tijdens een etappe. Ze geven ook handige tips waar je zeker wat aan gaat hebben. 

28. Kan ik met een E-Bike aan een Vasa Sport MTB-reis deelnemen?

Dat kan, houd rekening met het volgende:

•    Bij het klimmen ondersteunt de motor van een E-MTB geweldig, maar de afdalingen blijven even technisch. Dus je moet een technisch goede mountainbiker zijn om mee te kunnen doen.
•    Afhankelijk van het type accu, motor en je verzet kun je met één batterij tussen de 1000 en 1600 hoogtemeters rijden. Als je een verzet hebt, waarmee je ook de steilste klimmen in de laagste (ECO) stand de baas bent, rijd je veel zuiniger. Je fietst dan veel meer hoogtemeters met één accu dan wanneer je een hogere motor stand gebruiken moet. Onderweg zijn er geen mogelijkheden om je accu op te laden.

Kies voor de niveauroute waarbij je de hoogtemeters met één accu aankunt, geel, groen of in sommige gevallen de blauwe route. Of neem een tweede accu (in je rugzak) mee.
Als je inschrijft op een reis met gids dan fiets je gemengd met deelnemers, die niet op een E-MTB fietsen. Een “normale” mountainbiker vindt het niet zo leuk als hij op een steile klim wordt voorbij gesjeesd door een E-MTBer, die daar nauwelijks moeite voor hoeft te doen. Als je je verzet en gedrag daar een beetje op aanpast dan is het voor iedereen leuk.

We organiseren (nog) geen reizen voor alleen E-MTBers maar we zijn er mee bezig dus houd het aanbod in de gaten.