Veel trails tijdens de Ardennen Trekking (april 2015)

We hebben vooraf geen idee dat dit zo'n mooie editie van de Ardennen trekking wordt. Het weer is geweldig en de tracks liggen er super bij.
Oke, op een weerbarstig boompje na. Een aantal overleven de herfststormen niet en zijn over het pad gekieperd. Modderpoelen zijn verdwenen en getransformeerd in kleine obstakels waar je vering dol op is. Daarvoor hebben we de bikes aangeschaft en ze hebben hun werk uitstekend gedaan.

Dat ze aan de tand gevoeld zijn merkt menigeen. Cedric en Steven ruilen hun eigen fiets in voor een Ghost bike. Gelukkig hebben we 3 hele nette carbonnen mountainbikes voor de deelnemers klaar staan. Het aanbod voldoet aan de vraag en nu kregen de Ghost's de Ardennen voor hun kiezen.

Groepsfoto!

We kunnen niet wachten om te gaan

Op de eerste dag verwelkomen wij 27 gelukkigen die staan te trappelen om de Vasa trails in de Ardennen te verkennen. De groep bestaat uit een aantal vriendengroepjes en een paar individuele deelnemers. De Bushbikers vormen een groep van 8 man en 1 vrouw. Hun aanwezigheid wordt versterkt door hun mooie groene outfit.

Gids Robert is een bekende van de groep en begeleidt ze met genoegen. Ze gebruiken de dag tot het maximale en komen toch wel enigszins vermoeid aan bij het hotel in Malmedy. Pieter-Jan gaat met de andere blauw groep op pad. Tom neemt rood mee. In deze groep zitten een aantal enthousiaste mountainbikers die vaak te vinden zijn op een Vasa reis. Ik rijd ook een rode groep. Samen met mij fietsen o.a. Christiaan en Siem die ik al vaak heb gezien tijdens 1 van mijn Vasa reizen. Deze mannen zijn niet te stoppen en het aantal kilometers kan nooit genoeg zijn.

Genieten van de zonnige tweede dag

Wie dacht dat dag 1 mooi was, weet niet wat er nog komt. Dag 2 is namelijk nog veel mooier. Het is vandaag trailtjes-dag. We rijden door de Warche een vallei met veel singletracks langs de bergwand. We bezoeken het standbeeld van Eddy Mercks. Dankzij Frans doet zijn groepje het deze dag zelfs 2x. Eddy heeft zijn bril namelijk nog op en die moet nog even opgehaald worden. Extra tijd gaat er vandaag ook zitten in technische mankementen. We arriveren dan ook laat op het hoogste punt van de Ardennen wat ook tevens onze lunchlocatie is. Signaal van Botrange bevindt zich op bijna 700 meter hoogte. Om toch de ervaring van 700 meter te beleven is er boven op een rots een trapje gemaakt zodat je die laatste metertjes nog kan maken.

Rood heeft vandaag de raceschoenen aan en zonder pech zijn zij wel vroeg bij de lunch. Wij verlaten de locatie pas rond 14.30 uur. We beginnen dan aan ons hoge venen avontuur. We maken kennis met zijn drassigheid en een aantal deelnemers duikelt over zijn stuur en bezorgt zichzelf een nat pak. Gelukkig straalt de zon uit volle macht en zijn ze zo weer opgedroogd. De duikeling over het stuur krijgt zelfs een term. Hij deed een 'hoge veentje'. Gelukkig zijn de modderplassen dit keer nauwelijks aanwezig. We fietsen richting Spa, maar niet zonder eerst nog meer lekke banden te rijden. Jammer genoeg vragen de scherpe stenen meer van onze banden dan we wensen en ontkomen we er niet aan om regelmatig banden te vervangen. Deze momenten worden echter dankbaar gebruikt om van de zon te genieten en wat rustmomentjes te pakken.

Na dag 3 een welverdiende La Chouffe!

De laatste dag alweer. Zo'n weekend gaat echt veel te snel voorbij. Deze dag rijden de routes alle kanten uit. Rood heeft pas weer bij de finish een samenkomst met de trails van blauw. Ik rijd samen met een groepje goed gemutste Belgen en Nederlanders de rode route. De eerste meters is het fris, dit duurt echter niet lang dankzij pittig klimwerk. Dat de zon volop schijnt helpt ook wel. Nadat we de rotsblokken op de trails overleven rijden we nog een aantal hele mooie paadjes richting de lunch. Een ware traktatie met taartjes en lekkere broodjes wacht ons daar.

Met veel te goed gevulde buikjes beginnen we aan de laatste kilometers. Daar komen we op de blauwe route terecht. Blauw heeft ons dan echter al afgetroefd en die zien we pas weer bij de finish. Bijna alle deelnemers dalen af onder toezicht van verbaasde Coo bezoekers die zich in de skilift naar boven begeven. Via mooie haarspeldbochtjes, onder de term switchbacks, eindigen we onderaan de weg bij Coo. Daarna rest alleen nog het nagenieten op het terras met een heerlijke Belgische La Chouffe.

Bekijk de diashow. Ondersteunt je Browser geen flash player? Bekijk dan de foto's op het Picasa webalbum.

Unknown Object

Let op: op sommige afbeeldingen zie je dat er gefietst wordt over houtplankpaadjes. Hier mag niet meer over gefietst worden dus deze zijn uit de tracks gehaald. Alle vette trails zitten er natuurlijk nog wel gewoon in!